Broccoli- och sötotatismos

Här är ett av recepten som jag skickade med i paketet till min vän. Hon skrev till mig i dag att moset är gudomligt, och att det är hennes nya favorit! Ganska fint betyg! Kan bara hålla med henne.

Ingredienser 2 portioner

1 broccolibukett
2 sötpotatisar
olivolja
salt
timjan

Skala sötpotatisarna. Skär dem och broccolin i bitar. Ångkoka eller koka i ca 15 – 20 min. (Vid ångkokning bevaras smakerna och näringsämnena bäst.) Häll bort vattnet. Tillsätt en skvätt olja, lite salt och timjan. Mosa med stavmixer, elvisp eller för hand.

Servera gärna med en matig linssallad. Min linssallad brukar vara något i den här stilen: Kokta belugalinser blandas med finhackad gurka, avocado, rå morot, några salladsblad, lite solrosfrön och hackad färsk persilja. Plus en dressing av olja, citron och örtsalt.

Moset kan varieras med olika grönsaker. För ett par dagar sedan gjorde jag en variant med blomkål och morötter till exempel, det var också jättegott.



Kommentera

