Butternutsoppa

I går gjorde jag denna lena, fina soppa. Mmm! Jag upptäckte butternuten förra året, och den har verkligen blivit en favorit. Butternut är en slags pumpa eller vintersquash, som är vackert gulorange och smakar ganska sött. Såhär ser den ut:

Ingredienser 2 portioner

en lök
tre vitlöksklyftor
en liten butternut
1/2 dl gula eller röda linser
grädde
valfria örter, t ex timjan, rosmarin, oregano, basilika
salt
peppar
en halv citron
pumpafröolja

Hacka lök och vitlök och stek på medelvärme tills den har mjuknat och blivit genomskinlig. Skala och tärna butternuten, lägg den och linserna i grytan och täck med vatten. Häll bara på vatten så att det täcker, om det är för mycket blir soppan för tunn. Koka tills linserna har blivit söndermosade och butternuten är mjuk. Mixa till en slät soppa. Tillsätt en skvätt grädde. Smaka av med örter, salt och peppar. Jag använde mig av en provencalsk örtblandning som innehåller rosmarin, sommarkyndel, timjan, oregano, basilika, mejram, libbsticka, körvel, dragon och lavendel. Om man inte har blandningen kan man ju bara ösa på med några av örterna. Pressa i citronsaft precis innan soppan serveras. Häll upp i skålar. För en sista touch; ringla över lite pumpafröolja i bästa pollock-stil!


4 kommentarer on “Butternutsoppa”

  1. harmoniamaria skriver:

    Hej! Vilken fin blogg du har. Jag gillar också butternut, riktigt gott!
    Kram

  2. Jag älskar butternut men fick bara en enda pumpa på min butternutplanta. Jag sådde nog för sent helt enkelt. Nästa år ska jag ha fler butternut och färre vaniga squash.

    Skriver ner ditt recept, det lät gott.


Kommentera

