Linssoppa

Är inte soppa den mest perfekta maträtten? Det tycker jag (vilket ni förmodligen kommer att märka bland recepten här). Att laga en soppa känns som att skapa ett konstverk; långsamt växer den fram när den kokar och ingredienserna ändrar form och konsistens. Smakerna får tid att smälta samman, dofterna blandas… Och när jag äter soppa känner jag mig alltid så…mysig och varm och mjuk!

Den här otroligt smakrika linssoppan är inspirerad av Anna Bergenströms recept från hennes kokboksklassiker Annas mat. Å, jag kommer ihåg första gången jag lagade den, det var när jag precis hade flyttat hemifrån och bodde tillsammans med tre andra tjejer. Jag minns att jag blev förvånad över hur god den var. Häromdagen kom jag att tänka på den, och återskapade den så gott jag kunde.

Måtten är lite ungefärliga, eftersom jag inte har kokboken och var för upprymd för att komma ihåg hur mycket jag tog av allt.

Ingredienser 2 portioner

en lök
fyra vitlöksklyftor
en paprika
en rågad tesked var av: senapsfrö, gurkmeja, spiskummin och curry (jag tog garam masala)
ett par potatisar
ett par morötter
en palsternacka
en näve gula eller röda linser
en burk krossade tomater
ett par dl vatten
salt
en hel kanelstång
två lagerblad
en citron
en dl hackad persilja

Hacka lök, vitlök och paprika fint. Fräs i en gryta på medelvärme. Efter en stund, tillsätt senapsfrö, gurkmeja, spiskummin och curry och låt kryddorna stekas en aning. Tärna potatis, morötter och palsternacka, och lägg i grytan tillsammans med linser, krossade tomater och vatten. Tillsätt salt, kanelstång och lagerblad. Låt puttra tills linserna är sönderkokta och rotfrukterna mjuka. Rör om då och då, linserna sjunker gärna till botten och fastnar annars. När soppan är färdig, tag av från värmen och pressa i citronsaft. Toppa med rejält med persilja.

Åh, vad gott!



Kommentera

