Ingen kritik

Att bero på det jag skrev om i förra inlägget, och också i det här inlägget, har jag funderat en del på kritik. I skolan får vi ofta höra att ”du måste kunna ta kritik” och ”det är alltid bra att få feedback” och så vidare. Men jag tror inte på det där. Jag skulle vilja säga tvärtom, att kritik inte fyller någon funktion alls. Mer än att den som kritiserar kan känna sig överlägsen. Däremot tror jag att en öppen, uppmuntrande och ärlig diskussion fyller en väldigt bra funktion, och kan få vem som helst att utvecklas och prestera bättre (om det är det man är ute efter).

Att ge sin feedback genom att säga negativa åsikter om något, får oftast resultatet att den som blir kritiserad blir sårad, försöker försvara sig och fokuserar på det negativa i stället för att utveckla det positiva.

Jag tycker absolut att det är bra att vara ärlig, men om man tänker såhär: Alla skapar sin egen verklighet. Om jag tycker att jag måste säga hur dålig jag tycker att en konstutställning är, säger inte det mer om mig än om själva konstutställningen? Säger det inte mest något om hur den värld jag skapat åt mig själv ser ut? Jo, det tror jag.

Därför tror jag att när någon säger något negativt till dig, så ska du inte ta åt dig, eftersom det faktiskt inte handlar om dig.

För att citera Louise L Hay igen, så skriver hon:

Enligt min mening börjar man tycka om sig själv i och med att man aldrig någonsin kritiserar sig själv för någonting. Människor som älskar sig själva och sina kroppar kritiserar varken sig själva eller andra.


3 kommentarer on “Ingen kritik”

  1. Tess skriver:

    Jag är också betydligt mycket mer för positiv feedback och uppmuntran än att ge (eller få) kritik. Det är precis som du säger väldigt mycket ens egna åsikter och tankar som speglas när man ger kritik. Kram

  2. healthywealthywellness skriver:

    Åh jag håller så med dig! Folk som säger att man måste ta kritik eller ”jag är bara ärlig” säger så bara för att mildra den skuld de känner för att de beter sig på ett sätt de känner är taskigt. Och många tror verkligen att yttre vägledning i form av kritik är hållbart, därför att de själva varit med om det och slutat lyssna på sig själva.

    • Ja, precis. Jag har tidigare funderat på det där med att kritisera genom att ”vara ärlig”, och varför det låter som en fin egenskap att säga som man tycker, men samtidigt känns som något som kan få ett negativt uttryck. Nu känns det som att jag vet att den där ärliga åsikten bara är ett uttryck för en persons uppfattning om verkligheten, och det har inte något med mig att göra.


Kommentera

