Att balansera vata

Jag fick en kommentar angående praktiska mat-tips till dem vars dominerande dosha är vata. Jag tänkte faktiskt börja med några tips om hur man förbättrar matsmältningen genom saker man kan göra innan och efter maten. Hur väl man lyckas smälta maten man äter beror inte bara på vad det är man stoppar i sig, utan också på hur och när man äter. De här tipsen hjälper vare sig man äter rawfood eller lagad mat, och äter man något som man vet med sig är lite svårsmält kan man använda sig av dem:

Det första tipset är: Ät inte när du dricker och drick inte när du äter. Det optimala är att dricka ett eller ett par glas vatten 15 – 30 min före varje måltid, och inget eller bara lite under måltiden. (Det är helt ok att ta några klunkar, men inte att ”skölja ner” maten.) När man dricker samtidigt som man äter späds magsyran ut och är inte längre lika stark. Därför blir det svårt att smälta maten. Det finns inga djur som dricker och äter samtidigt. När man dricker en tid innan man äter rensar det tarmarna och magsyran hinner stabiliseras igen innan maten ska smältas.

Tips nummer två: Drick te. Något av det bästa man kan ge en vata-person är ingefärste. Det stimulerar matsmältningssystemet och är dessutom värmande och bra för immunförsvaret (och massa annat). Jag dricker mycket örtte, jag dricker nästan aldrig bara vanligt vatten faktiskt. Här är några favoriter: Kamomill, citronmeliss och lavendel verkar lugnande och avslappnande och är bra för magen. Ingefära, kanel, kryddnejlika, kardemumma och fänkål verkar värmande och stimulerande för matsmältningen. En bra start på dagen är ett värmande kryddigt te innan frukost.

Nummer tre. Tugga fänkålsfrön. På restauranger i Indien ställer de nästan alltid fram ett litet fat med fänkålsfrön tillsammans med notan efter maten. Man tar en nypa och tuggar på för att hjälpa matsmältningen och fräscha upp andedräkten. Det smakar gott och lite lakrits-aktigt. Jag har en burk fänkålsfrön i köket som jag tar lite ifrån när jag har ätit.

Fjärde tipset: Krydda maten. Använd kryddor i maten, t ex både chili och svartpeppar sätter fart på systemet. Om jag äter en sallad strör jag ibland en nypa chiliflingor över för att underlätta matsmältningen.

Femte: Ät i lugn och ro och tugga maten väl. Det är speciellt viktigt för vatapersoner att sitta ner i lugn och ro när de äter. Och även om jag inte alltid är i en lugn miljö fokuserar jag på lugnet inom mig och på hur salivet som bildas när jag tuggar hjälper till att spjälka maten.

Och mitt sista tips: Ät på rätt tidspunkt. Det kan vara bra att komma ihåg att enligt ayurveda är matsmältningselden starkast mitt på dagen. Därför tänker jag att om jag vill äta råa grönsaker, till exempel en sallad, som kan vara svårsmält, gör jag det till lunch, och så väljer jag något mer lättsmält till middag. En annan sak är att det är bra att äta middagen 3-4 timmar före man tänker gå och lägga sig. Då sover man bättre på natten eftersom kroppen kan fokusera på att vila och repareras istället för på att ta hand om maten man ätit. Om man är hungrig på kvällen kan man testa att äta middagen tidigt och sedan äta lite frukt senare.

Det kanske verkar mycket, men när man väl har fått in en vana så är det inte så svårt sedan. För mig tog det några månader, och nu är de här vanorna en del av min vardag och det känns inte alls krångligt att t ex dricka mellan måltiderna längre. Det är ganska spännande att ändra sina vanor tycker jag. Speciellt när man kan märka hur man mår bättre och bättre!


4 kommentarer on “Att balansera vata”

  1. Magdalena skriver:

    Tack för bra info! Gjorde ett Ayurveda-test på nätet idag för att få lite hum om vad jag har för dosha och fick övervägande Vata (13-4-4) och efter att ha läst beskrivningen på denna kroppstyp så trillar det ner en hel radda poletter! Så nu surfar jag runt på olika tips hur man kan balansera upp detta för att se om jag börjar må bättre (problemhy, trött, nedstämd osv). Så nu har jag tagit en riktigt varm och skön dusch, satt på mig raggsockor och dricker Yogi-te! 🙂

    • Kul att kunna hjälpa någon! Dusch, raggsockor och te låter bra, jag har också förstått hur viktigt det är för mig att hålla mig varm. En tur till badhusets bastu brukar kännas väldigt vata-dämpande. Det kommer nog dyka upp fler tips här efterhand. Lycka till med din nyfunna balans! Kram!

  2. Gunilla skriver:

    Tack för bra tips! Några gör jag redan men fick också nya bra tips som jag absolut ska börja med!


Kommentera

