Mer läsning

Nu har jag läst både Låt känslorna visa vägen och Attraktionslagen av Esther och Jerry Hicks. Det är verkligen helt fantastiska böcker. Jag får aha-upplevelser hela tiden. Jag skulle vilja dela med mig av ett citat från Låt känslorna visa vägen som jag tycker är så fint. Det handlar om att vara i ett förhållande men samtidigt vara ansvarig för sitt eget välbefinnande:

”Känn vilken lättnad det skulle ge om någon sa till dig: Jag älskar att vara tillsammans med dig och just nu känns det underbart att finnas vid din sida. Förresten tar jag fullt ansvar för hur jag mår hela tiden. Jag har kraften att styra mina egna tankar, oavsett vad som händer, så att jag fortsätter att vara inställd på den-jag-verkligen-är och att må bra. Du är fri att leva ditt liv så som du vill och jag klarar mig utmärkt. Jag älskar att vara tillsammans med dig, att leva med dig och att älska dig – men min lycka är mitt ansvar.”

För mig var det här en ögonöppnare. Jag börjar förstå att jag inte kan förvänta mig att någon annan ska göra mig lycklig. Om jag vill vara lycklig är det upp till mig själv att välja att vara det. Sen kan ett förhållande verkligen göra mitt liv ännu mer roligt, spännande och glädjefyllt, men det är mer som en bonus utöver den lycka jag skapar åt mig själv. På samma sätt kan jag inte heller göra någon annan lycklig. Det bästa är om jag själv kan bevara min harmoni och positiva energi, för då dras andra så småningom i samma riktning. Men det händer bara om jag slutar försöka att förändra någon annan. Man kan bara skapa sin egen erfarenhet, och människorna omkring en kan bara skapa sin. Tillsammans kan vi skapa en relation där vi inspirerar, stöttar och glädjer varandra, men vi har alltid ansvar för oss själva i slutändan.


3 kommentarer on “Mer läsning”

  1. Tess skriver:

    Underbara böcker!!! 🙂 Läser just nu Attraktionslagen – så får du den att verka till din fördel! 🙂 tröttnar aldrig verkar det som… haha.

    Jag har föresten passat vidare en Liebe bloggaward till dig! Mer info finns på min blogg! Kram

  2. healthywealthywellness skriver:

    Åh det är en så otrolig frihet att dels inse att bara man själv har ansvar för sin lycka, och dels att andra har ansvar för sin lycka. Det finns ingen anledning att fortsätta med det omöjliga jobbet att göra alla andra lyckliga. Och jag älskar att veta att jag kan skapa vad jag vill oavsett vad andra väljer!

    Kram!


Kommentera

