Såhär äter jag under en dag

Jag tänkte försöka mig på att beskriva hur jag äter under en dag, för att ge ett exempel på hur man kan kombinera ayurveda och rawfood. Jag är ju ingen expert, det här är bara vad jag har kommit fram till att jag mår bra av, men jag hoppas att det kan inspirera.

Te: Det första jag gör på morgonen är att dricka te: ingefära, pau d’arco, kamomill, citronmeliss, kanel, fänkål eller grönt te.

Frukost: Jag äter nästan alltid rå mat till frukost. Antingen en grön smoothie: gröna blad (sallad, spenat, persilja, mangold, nässlor eller grönkål) mixat med frukt (banan, äpple, päron, apelsin och/eller kiwi) och eventuellt lite nyponpulver eller bipollen. Eller så gör jag en rå bovetegröt som jag varierar med olika bär. Om jag känner för att äta något varmt kokar jag havregrynsgröt med äpple eller päron, dadlar och banan, som jag serverar med mandelmjölk.

Te: Efter ett par timmar är det tedags igen, med något av teerna ovan. Om jag inte är hemma försöker jag ta med mig te i en termos. Annars dricker jag bara vatten.

Mellanmål: Ibland äter jag mellanmål innan lunchen. Det kan vara en frukt, lite torkad frukt och nötter, ett par riskakor med tahini och skivat äpple eller banan på eller lite yoghurt med bär och frön.

Lunch: På sommaren blir det ofta sallad till lunch, på vintern sallad eller en soppa eller ångkokta grönsaker eller någon slags indisk gryta med råris.

Te: Örtte igen ett par timmar efter lunchen.

Mellanmål: Något av mellanmålen ovan om jag är hungrig innan middagen.

Middag: Ungefär samma som lunchen, dock oftast inte sallad. Middagen är generellt lite lättare än lunchen, ofta ångkokta grönsaker eller soppa.

Godnatt-te: Ett te som gör att man sover bra är en blandning av citronmeliss, lavendel och kamomill som jag brukar blanda själv. Det finns massor av olika kvällsteblandningar att köpa färdiga också. Jag tycker att det är riktigt mysigt att dricka något varmt innan jag kryper ner i sängen.



Kommentera

