Jag är jag

Jag såg en intervju med Jonas Gardell en gång, och han fick en fråga om vad som är kärnan i hans böcker och filmer, vad som är det allra viktigaste han vill förmedla. Och då svarade han att det kan representeras av en scen i hans film ”Livet är en schlager”.

Två av huvudkaraktärerna är en transvestit och en cp-skadad kille. De sitter och filosoferar över livet:

”-Om du fick leva om ditt liv, skulle du ändå vara transa då?
-Om du fick leva om ditt liv, skulle du ändå vara CP då?”

paus
– …annars vore jag inte jag”

Jag tycker att det är så fint. Att tänka att det som har hänt har varit nödvändigt, för att jag skulle bli  jag. Att det inte finns något svar på om livet är rättvist. Och att ingenting egentligen är bra eller dåligt. Allt bara är. Allt som händer (som du skapar åt dig själv) gör att du blir till du.


2 kommentarer on “Jag är jag”

  1. Maria skriver:

    Verkligen jättejättefint!! Jag skulle inte heller vilja göra om nånting eller vara nån annan.., jag vill ju vara jag!! Kram

  2. Tess skriver:

    Håller med Maria… mycket fint sagt och ett mycket fint inlägg! Kram


Kommentera

