Varför jag inte äter gluten

När jag hade min rawfoodperiod i våras åt jag inget bröd eller pasta eller något som innehåller gluten på ett par månader. Sedan åt jag pasta en dag. Herregud. Min mage blev som en ballong, jag fick ont och det var inte nådigt hur mina fisar luktade (ursäkta). Jag förstod inte då vad det var som försiggick, men eftersom symptomen upprepades varje gång jag åt något med gluten såg jag sambandet. Det räcker med en skiva bröd så ser jag ut att vara höggravid.

När jag sedan läste lite om det, förstod jag att det här inte är så ovanligt. Jag är ju inte så känslig som någon med glutenintolerans, en av mina bästa vänner när jag växte upp hade det, och hon kräks direkt om hon äter något med gluten. Men den här ”dolda” glutenintoleransen är som sagt ganska vanlig. Många kanske inte tänker på det, de går runt och känner sig uppsvällda mest hela tiden, men det är bara som det alltid varit. Om man är känslig mot gluten så skadas tarmen när man äter det. Därför blir näringsupptaget lidande och man kan få vitaminbrist och en rad andra symptom, till och med autoimmuna sjukdomar. Det finns de som säger att laktosintolerans egentligen beror på en dold glutenintolerans, eftersom glutenet gör att tarmen inte fungerar som den ska och inte kan bryta ner laktos. De menar att om en laktosintolerant skulle sluta äta gluten kanske han eller hon skulle tåla mejeriprodukter igen.

Alla är såklart inte lika känsliga, men om du ofta har svullen mage kan det vara en idé att vara uppmärksam på detta.

Anledningen till detta inlägg är att jag ville förklara varför recepten här är glutenfria. Så nu vet ni!

Förresten: Vete, råg och korn innehåller gluten. Havre är glutenfritt.



Kommentera

