Paj utan gluten

Jag håller på att experimentera lite med glutenfria alternativ. Ibland blir det gott, ibland blir det konstigt. Men häromdagen lyckades jag väldigt bra med en pajdeg gjord av bovetemjöl. Jag har skrivit mer om bovete här.

Den här pajen är inget för veganer. Fast faktum är att när min vegankompis var på besök och såg den i kylskåpet var han tvungen att smaka lite för den ser så god ut. I alla fall, så här gjorde jag (på ett ungefär):

Gör en pajdeg av bovetemjöl, smör (eller olja) och lite vatten. Tryck ut i en form och låt förgrädda i 10 min.

Fyllningen görs av fyra gula lökar som får stekas länge på låg värme tills de blir alldeles mjuka och fina, inte bruna utan gyllene och genomskinliga. Stek också en gul och en röd paprika. Krydda med diverse örter, t ex timjan, rosmarin, basilika, oregano.

Sprid ut lök-och paprikablandningen i pajformen. Gör en äggstanning på 3-4 ägg och ett par deciliter mjölk. Häll i formen. Skär skivor av getost och tomat och sprid över hela pajen. Grädda. Ät med en god sallad.

Det bästa med paj är att den räcker så länge (om man bara är en person som äter av den alltså) och att den smakar så gott dagarna efter den är gjord. Så smart om man har mycket att göra. Då känns det som att få en present när man kommer hem trött och hungrig och det står en fin där paj och väntar.


2 kommentarer on “Paj utan gluten”

  1. Miriam skriver:

    Hej, du skriver inte hur mycket man ska ha i av bovetemjöl,smör och vatten i pajdegen?


Kommentera

