Tandkräm

Nu har jag använt tandkräm utan fluor i ett år. Det funkar alldeles utmärkt. Jag har prövat mig fram bland lite olika fluor-och sötningsmedelsfria tandkrämer, och har hittat två som jag gillar:

Ayurdent örttandkräm med massa olika örter, och Tandpulver från Phbalans. Har köpt båda på hälsokost. Tandpulvret är väldigt effektivt, och smakar salt och lite mint. Första gången kändes smaken lite konstig, men nu tycker jag att den känns fräsch. Dock är tandpulvret väldigt effektivt, nästanför effektivt, då det verkligen slipar tänderna. Därför använder jag örttandkrämen, som är lite mildare, på morgonen och salttandkrämen på kvällen.

Här är en artikel som beskriver de mindre önskvärda effekterna av fluor. Jag tänker såhär: fluor har säkert egenskaper som kan skydda tänderna mot karies. Men varför använda ett ämne som är väldigt giftigt, när det finns så många naturliga, ofarliga ämnen som har antibakteriella, antisvamp, antiinflammatoriska och antivirus-egenskaper?

Min pojkvän var hos tandläkaren efter att ha borstat fluorfritt i nästan ett år, och det fanns inget att anmärka på, förutom att han hade mycket mindre tandsten än vanligt.

Ett annat tips är Weledas tandkrämer (de har en med salt och en med örter) som jag har hört positiva omdömen om.



Kommentera

