Eteriska oljor

När jag hittade pengar under min skokartongsrensning förra helgen bestämde jag mig för att köpa några eteriska oljor, något som jag tänkt länge, men inte tagit mig för. Och hittar man massa pengar är det ju bäst att göra något roligt för dem!

Jag köpte dessa oljor:

Rosmarin – uppiggande, stärker koncentration och verkar muskelavslappnande.

Lavendel – lugnande, hjälper mot huvudvärk, pms och massa annat

Tee trea – fungerar mot svamp, virus och bakterier. Bra mot finnar.

Eucalyptus – uppfriskande, öppnar upp luftvägarna och är speciellt bra vid förkylning.

Kanel – lugnande, värmande, mycket bra för att balansera vata.

Alla eteriska oljor verkar mer eller mindre antibakteriellt. Dessutom ger de alla olika effekter på kropp och sinne. Man kan inandas ångorna från dem, använda dem i hudvård – och rengöringsprodukter, för att rena luften i hemmet och annat.

Jag gjorde ett ångbad med eucalyptus och jäklar vad bra det fungerar! Min snoriga näsa kändes helt ren efteråt, det var lätt att andas, och jag kände mig verkligen uppfriskad! Såhär gör man ett ångbad: Tag en stor skål. Droppa i 2-4 droppar eterisk olja. Fyll på med kokande vatten och luta genast ansiktet över skålen och andas in ångorna. Täck utrymmet mellan huvudet och skålen med en handduk, så att ångorna stannar kvar. Andas och njuuut i några minuter! Torka av ansiktet, snyt dig och känn dig som en ny människa!

Här är ett annat väldigt bra tips: Jag använder tvättnötter när jag tvättar, och så droppar jag tre droppar lavendelolja i sköljmedelsfacket. Då luktar tvätten helt underbart, samtidigt som den blir extra ren från bakterier och annat. Och så får du lite avkopplande aromaterapi när du går och lägger dig i de nytvättade lakanen.



Kommentera

