Grodda bovete

Jag brukar ibland använda helt bovete som jag blötlägger över natten till mina frukostar. Jag vet inte varför, men jag har aldrig tänkt på att jag kan grodda mitt bovete förrän nu. Det är hur enkelt som helst: Blötlägg bovete över natten. Häll av vattnet och skölj tills allt slem är borta. Låt bovetet liga i ett durkslag ovanpå en tallrik (se bilden) och skölj av lite då och då under dagen. Jag vet inte hur ofta man behöver göra det, men i alla fall morgon och kväll, gärna lite oftare. Jag gör det bara när jag ändå är i köket och fixar med något annat, det tar ju bara några sekunder. Redan efter 1-2 dagar börjar bovetet få små söta svansar. Jag äter mina små bovetegroddar i en skål tillsammans med bär och mandelmjölk, och kanske lite solrosfrön. Ungefär som müsli med mjölk, fast godare och nyttigare.

När man groddar sina frön frigörs massa nyttiga ämnen, eftersom de förbereder sig på att växa. Ett groddat frö innehåller många gånger mer näring än samma frö om det är ogroddat.

Googlade på bovetegroddar, och hittade bloggen Annie’s och det här receptet på levande bovetevälling som ser väldigt smarrigt ut. Det måste testas!


One Comment on “Grodda bovete”

  1. […] man ta steget längre och grodda dem. Jag groddar ofta bovete, det är så enkelt och går snabbt. Här har jag skrivit ett inlägg om hur man […]


Kommentera

