Frukterian!

Jag har precis börjat läsa boken ”The 80/10/10 diet” av Douglas Graham. Det är sjukt intressant. Han menar att det mest naturliga, det människan är skapad för att äta, är: frukt, gröna blad och eventuellt en liten mängd frön/nötter. Allt i sitt råa, ursprungliga tillstånd. 80/10/10 står för att 80 energiprocent av maten vi äter ska bestå av kolhydrater, 10% av fett och 10% av proteiner. Det blir alltså i praktiken väldigt mycket frukt, en stor sallad med mycket gröna blad, och eventuellt en bit avocado eller några frön eller nötter om dagen. Undrar vad alla LCHF-fanatiker skulle säga om det… Graham menar att vi inte är gjorda för att äta fett i stora mängder, fett blockerar sockret från kolhydraterna att komma ut genom tarmväggarna till blodet, och kroppen måste arbeta hårt för att få ut näring till cellerna. Äter man en kolhydratrik vegansk kost med lite fett uppstår inte detta problem, utan kroppen kan direkt tillgodogöra sig energin från maten. Det kan förklara att man känner sig så pigg av att äta frukt, man blir aldrig tung och trött. Anledningen till att vi äter är ju först och främst för att få energi, eller hur? Därför känns det bra att låta kroppen tillgodogöra sig energin på ett så lätt sätt som möjligt.

Jag har aldrig tidigare följt någon diet, och ordet diet känns lite knasigt, det klingar av koncept som att sätta upp förbud, svälta sig själv och gå ner i vikt. Inget av dessa intresserar mig, men däremot intresserar det mig väldigt mycket att äta på ett sätt som ger min kropp den bästa näringen på det enklaste sättet, så att jag kan nå min fulla fysiska och mentala potential, hälsa och energinivå.

Tord Lyseving är 69 år, 66 när den här bilden togs. Då hade han varit frukterian i 25 år. Under den tiden har han inte varit sjuk en enda dag, och han är piggare än någonsin. Kolla in hans spjuveraktiga leende… får man inte lust att få ta del av hans hemlighet?

Här kan du läsa hela artikeln från Aftonbladet.

Översta bilden är tagen från http://foodnsport.com och den nedersta från Aftonbladet.


7 kommentarer on “Frukterian!”

  1. Anna skriver:

    Hej. Ett gammalt inlägg ser jag, men jag surfade återigen på frukterian och blev glad när jag såg att fler i Sverige har läst den här underbara boken. Författaren har mycket bra att komma med, och det jag verkligen gillar är att han inte puffar för att man ska köpa mer saker av honom, som ”XXs flingor” eller ”YYs juice” utan att han bara föresprikar en livsstil för att han vll att fler ska må bra. Jag har varit frukterian i kortare omgångar, men ännu inte lyckats lära mig äta så mycket som man måste för att leva på bara frukt. Dock provar jag om och om igen och förr eler senare kommer det nog att lyckas. Under perioderna mår jag ju så himla bra. Hoppas du har lyckats komma in i det också!

    • Ja, det är en väldigt bra bok. Med ett så enkelt koncept!
      Men nja…. jag har inte kommit så långt. Jag tyckte det blev för mycket fokus på mat helt enkelt, och för svårt att hitta bra frukt här på de nordliga breddgraderna… Och efter att jag började meditera känner jag att maten inte spelar lika stor roll som jag tyckte innan. Alltså, jag äter fortfarande allt eko och i princip veganskt och mycket frukt och grönt, men är inte lika manisk längre 🙂
      Och så var det svårt att äta tillräckligt mkt, som du skriver.

      Men jag tror verkligen att frukterianlivsstilen är något av det bästa för oss, om man kan leva så och samtidigt vara harmonisk i sinnet. Så kör på, det är inspirerande att höra att du gör det!
      Kram!

    • Olga skriver:

      Hej! Jag är också mycket glad att vi blir fler och fler!Vår familj( jag,min man,dotter,syster och mamma,84 år gammal,2 hundar och deras 3 valpar:)) blev frukterianer för 7 mån sen. Alla vi känner oss friskare och finare. Mamma som var i princip sängligande går igen,hennes svårbehandlad diabet är över nu!!! Bara med råkost!!! Hon slutade använda massor av ” livsnödvänndiga mediciner” och lever utan dem. Livets kvalitet på alla sätt blev mycket bättre! Visst finns det problem,men inte med oss,med folk runt om. Mina vänner fortfarande tycker att vi tappade en viktig social del i vårt liv.
      För oss är det inga problem att närvara på fest t.ex, men andra känner sig nervösa.
      Kanske ,som min dotter säger: ” de vet att vi har rätt, men vill inte ändra sitt liv ändå. Därför reagerar de på så sätt.
      Skulle vilja fråga veterinerer,hur kunde det hända att vi fick fina,friska,starka valpar från hund mamma-vegetarian-råkostätare, och alla 3 valpar vet inte ens hur smakar hund mat från affär eller kött o s.v. Vår veteriner sade att valparna är underbara och bra utvecklade.
      Jag önskar till alla människor att börja äta rå kost,det är värd!!!

      • Wow, vad häftigt att läsa! Verkligen inspirerande. Själv har jag slutat att bry mig så mycket om vad jag äter faktiskt, det känns som att det inte spelar lika stor roll när man mediterar mycket 🙂 Men det är jättekul att höra om dig och din familj, och till och med hundarna, det är ju fantastiskt. Kör på, gå er väg fullt ut!! Jag är övertygad om att det är en fantastiskt bra livsstil, och så fint att ni gör det tillsammans och kan stötta varandra. Det är nog viktigt.
        Önskar dig och er all lycka!

  2. sonja skriver:

    jag vill och bli frukterian

  3. Cecilia Davidsson skriver:

    Jag har också tänkt mycket på vad vi egentligen bör äta vi människor.
    Blev vegetarian för åtta år sen då min ”sladdis” plötsligt vägrade äta kött då hon förstått att köttet kommer faktiskt från levande djur!
    Nu fyller jag 65 år och känner att jag vill gå vidare och bli frukterian! 🙂


Kommentera

