Vackraste håret – tvätta med bara vatten!

Ja, det är sant! Det senaste året har jag testat olika alternativa hårtvättningsmetoder, t ex med bikarbonat och äppelcidervinäger och olivtvål. De har fungerat mycket bra, men jag blev ändå nyfiken på att testa den sk vatten/borste-metoden. Tänk liksom, att inte behöva använda någonting annat än vatten och en hårborste… ganska tilltalande tanke.

Nu har jag använt metoden i tre veckor och det har fungerat över förväntan. Jag har fått flera spontana kommentarer om hur fint och friskt mitt hår ser ut, och det är alltid lika roligt att se folks förvåning när jag berättar om hemligheten: vatten och borste.

Såhär sköter jag mitt hår:

– Borstar igenom håret varje dag med min nya fina svinhårsborste. Ser till att borsta noggrant från hårbotten ända ut till topparna.

– Tvättar det 1-2 ggr i veckan genom att stå under duschen och massera hårbotten rejält samtidigt som jag låter vattnet rinna genom håret.

– Masserar hårbotten då och då före borstning och tvätt.

Låter lätt, eller hur? Det är det också. Det är viktigt att vara noggrann med borstningen, den gör att hårets naturliga fetter, som fungerar renande, fördelas från hårbotten ut till resten av håret. För att göra håret extra glansigt kan man avsluta duschen med kallt vatten, eller pröva en äppelcidervinägersköljning eller kamomillsköljning efter tvätt.

Jag har ett typiskt nordiskt hår, som alltid har varit väldigt rakt, platt och ”glidigt”. Jag har aldrig haft så mycket volym som nu, håret känns definitivt mycket kraftigare. Det är en annan känsla av rent, inte som när man använder schampo, men det är absolut rent. Och det luktar gott. Hår har sin egen naturliga doft verkar det som. Mina vänner fick nyss lykta på mitt hår, och de kan intyga att det luktar gott!

Jag har ju redan vant mig av med att använda vanligt schampo, så därför märkte jag inte av någon flottig övergångsperiod som många beskriver. Men om du fortfarande använder schampo och balsam kan det vara bra att övergå till t ex olivtvål först och sedan till bara vatten, kan jag tänka mig.

Såhär ser min svinhårsborste ut, äkta tyskt wildschweinhår! Jag tror inte att man måste ha just precis en sån här, men det kan vara bra att välja en som är gjord i naturmaterial. Det som är bra med denna är att den är tät och därför separerar hårstråna och tar bort damm och smuts effektivt. Kom ihåg att tvätta borsten, för den blir smutsig! Jag sköljer av den och gnuggar den under varmt rinnande vatten.


22 kommentarer on “Vackraste håret – tvätta med bara vatten!”

  1. Anna skriver:

    Något för mig att testa! Tror mitt hår skulle må bäst av detta, men har funderat på hur jag skulle gå till väga då jag inte kan ha ett smörpaket i håret tills det har återställts till det naturliga.🙂 Nu gäller det att hitta en borste. Det med kamomillsköljning, är det bara för blont hår? Har läst att kamomillschampon brukar vara för blonda hår. Kram, Anna

  2. Kör på! Om du redan använder naturliga produkter tror jag inte att övergången blir så flottig. Annars: kör på olivtvål ett tag.
    Jag har läst att kamomillsköljning är bäst för blont hår, men egentligen tror jag att det funkar till mörkt hår också, jag har i alla fall inte märkt av någon särskild blonderingseffekt. Om jag var du skulle jag satsa på äppelcidervinägersköljning istället nu i övergångsperioden (ett par msk vinäger + någon liter vatten) eftersom det gör att håret känns extra rent.
    Lycka till och ha det fint!

  3. Matilda Flodin skriver:

    Tack för tvättipset! Är själv balsammetodare och köpte min borste förra veckan. Helt underbar är den! Kommer aldrig borsta håret med nått annat. Men den blir ju väldigt dammig (som tur är för det är ju skit som sitter i håret) och det känns inte så fräscht.

    • Hurra för svinhår i borsten! Ja, jag blev lite chockad när jag såg hur mycket damm och smuts som fastnade i borsten. Jag brukar skölja den i varmt vatten mellan borstningarna och ibland tvätta den med diskmedel. Läste någonstans att man kan tvätta den i schampo, men det känns liksom konstigt att köpa schampo nu när jag går in för att inte använda det.

      Nu har jag kört vatten-borstemetoden i ett par månader och är fortfarande hur nöjd som helst.

      • Matilda Flodin skriver:

        Nej, jag känner likadant. Min sambo tvättar håret med pooigt schampo men det känns inte så aktuellt att tvätta den i det. Vill inte ha silikon i min borste och har inget godkänt schampo hemma.

  4. […] spännande produkter och metoder som jag vill pröva. För ett tag sedan snubblade jag över det här fenomenet. Att tvätta håret med enbart vatten! Hur underbart fascinerande är inte […]

  5. […] Jag har skrivit om olika alternativa sätt att tvätta håret: med bikarbonat och vinäger, med olivtvål eller med vatten/borstemetoden. […]

  6. Tell me skriver:

    Hej!
    Var köpte du borsten på bilden?🙂

  7. L skriver:

    Jag vill gärna prova det här. Men bara tanken på att ha svinborst i mitt hår känns inte bra. (lockig/våg) Kan man inte ta en antistatisk kam istället? Tät så klart, för att fördela sebumet och få bort smuts? Har provat en gång med vanlig borste och sedan tvättat håret med bara vatten. Svårt att veta om det gick bra eller ej med tanke på att jag förstått att det kan vara lite flottigt i början. Masserade och sköljde noga och det kändes rent men såg lite dassigt ut på sina ställen. Därav frågan, annars hade det ju bara varit att testa! Men som jag förstått så kan det ta ett tag innan håret vänjer sig och man ser resultat. Hoppas någon här kan hjälpa mig, jag tål typ ingenting och vet inte vad jag ska göra. Får man fortfarande ta lite (kokos)olja i längderna om de blir torra? Använder även i bland urtekrams no perfume bodylotion i topparna, funkar det om man bara tvättar med vatten? Denna bodylotion ska vara godkänd för balammetoden men vet ju inte om det går att tvätta bort den med bara vatten.

  8. L skriver:

    Men du använder väl inte träborsten istället för svinhårsborste? Om jag fattar det rätt så är det viktigt att få ut sebumet i håret genom borstningen?

    Jo, jag kanske testar. Men är det normalt att det blir så som jag skrev i förra inlägget i början? Bara så man vet om man är på rätt väg över huvud taget. Har de senaste åren bara använt naturliga schampon och nu kör jag på rasullera sedan en tid tillbaka. Blir bra och mjukt av det men tyvärr ganska statiskt.😦

    Blir det bra även utan äcv-skölj? Tål inte det.

    Använder du svinhårsborsten varje dag eller räcker det att man gör det före tvätt och däremellan med vanlig borste?

    Tack!

    • Jag använder träborsten ibland om håret har stora tovor, för de går inte att få ut med svinborsten. Så jag alternerar lite, men det funkar fint.

      Hmmm… jag vet inte om det är normalt med en ”dassig” övergångsperiod… jag upplevde inte det. Men jag kom att tänka på en grej. Mitt hår har alltid varit statiskt på vintern, oavsett om jag använt konventionella schampon och balsam eller andra naturliga metoder. Jag gick över till vatten-metoden på sommaren, då håret vanligtvis är mer lättskött och ser bättre ut. Jag har också tyckt att det var statiskt nu på vintern. Ett par gånger har jag gjort en inpackning av kokosolja eller sesamolja, och det hjälper, med oljan går inte ur håret med bara vatten, så då tvättar jag med olivtvål efteråt. Så jag tänker att det kanske har med årstiden att göra. Antingen kan du ju vänta till sommaren med att prova vatten-metoden, eller hitta ett sätt att göra håret o-statiskt…

      Jag tycker att det blir bra även utan äcv. Du kan kanske testa kamomillskölj som jag också skrivit om. Det är nog mildare.

      Jag slarvar lite med borstningen ibland, men det blir nog bäst om du borstar med svinborsten varje dag.

      Hoppas du hittar ett sätt som funkar!

      Kram!

  9. L skriver:

    Ja, de flesta jag läst om har haft jobbig övergång. Typ de sex första veckorna är värst, en del verkar ha det riktigt flottigt för att sedan bli jättebra när sebumproduktionen fattat att den ska ta det lite lugnare. Men det är ju så klart individuellt, och skönt att du slapp det!

    Köpte en antistatisk kam igår, en sån där som är fintandad på ena sidan och lite mindre tät på andra. Så började med att massera hårbotten lite och sedan kamma med den mindre täta och sedan den täta. Detta verkade funka bättre än en vanlig borste för att få ut sebumet, och jag hoppas det funkar i längden så jag slipper svinborsten! Jäkligt lätt att hålla ren också!🙂

    Sedan tvättade jag med bara vatten och när håret började torka lite i topparna hade jag i lite kokosolja i topparna och när jag hade nästan inget kvar på händerna strök jag det lilla lilla som var kvar i längderna också.

    Håret känns annorlunda idag än annars, lite vaxigt men inte tokilla på något sätt. Känns ändå rent och har mer lockar och mer volym, mindre statiskt! Ska bli spännande att se hur det blir sen. Skönt att vara mindre kliig i hårbotten också. Håret överlag känns mindre torrt, efter schampo brukar det inte se bra ut förrän tre dagar efter tvätt typ.

    • Anne-Lie Widén skriver:

      Hej!🙂
      Funderar på att börja med vattenmetoden, men jag undrar på det här med svinborste.
      Jag har lockigt hår, och jag ser att du har det också!
      Hur fungerar svinborste på lockigt hår? Det är inte så bra, eller? :S
      Funkar antistatisk kam bättre?

  10. L skriver:

    … tar tillbaka. Inte vaxigt nu när håret torkat mer. Dock statiskt… Men har satt i lite mer kokosolja i längderna och hoppas på det bästa!🙂

  11. lola skriver:

    Hej!

    jag tycker det är svårt det här med hårvård, men tänkte att du kanske kan ge mig nåt råd. om du pallar.

    jag har försökt med tusen olika mer eller mindre alternativa metoder för att tvätta håret; eko schampo, bikarbonat/bakpulver, bikarbonat/bakpulver och balsam, bara balsam (massa olika, mest ekologiska), rågmjöl, ägg, rassullera, olivtvål, glycerin, aloe vera, surskölj, honung etc. Mitt hår är typiskt nordiskt, tunt och glidigt och blir fett fort (typ dagen efter tvätt, med vissa metoder är det rent ett par dagar), samtidigt har jag också problem med torra toppar och trassel och håravfall. samtidigt som håret inte blir helt rent så blir det ändå torrt och sprött, så jag vet inte om jag ska tillsätta mer fukt, fett eller rengöring. eg både och. jag har klippt av det värsta men vill inte klippa det kortare nu.

    jag vill gärna använda en naturlig metod men upplever problem med att fördela dessa saker i håret, om jag gnuggar in det vilket jag upplever att en behöver göra för att få rent med allt annat än schampo så trasslar det ännu värre. och tvättar jag med schampo så blir det fett fortare, så vill helst inte göra det heller. jag vill ha nåt som är mild hårtvätt och lättfördelat. har du några tips?

    mvh, dålig hårdag

    • Hej!
      Jag pallar🙂

      Det första jag kommer att tänka på är att det kanske inte har så mycket med hårtvätt att göra…
      Det låter som att du behöver mer fukt till kroppen generellt.

      Håret är ju som en förlängning av hur våra kroppar mår, ett starkt, friskt hår tyder på en hälsosam kropp i balans.

      Nu är detta min helt hemmasnickrade teori, men det låter som att ditt hår är torrt och sprött för att du behöver mer fukt. Sen panikproducerar hårbotten fett för att kompensera, så därför känns det fett samtidigt.

      Torrhet hör enligt ayurveda ihop med överskott av vata dosha. Det balanserar man med värme, fukt och tyngd.
      Gör en ayurvedisk oljemassage med varm sesamolja, finns instuktioner på nätet.
      Drick mycket, men se till att alltid dricka varmt, gärna ingefärste.
      Ät varm mat med mycket vätska och tyngd: alla slags soppor och grytor, rotfrukter är jättebra, även ris, tofu, mungbönor. Frukt är bra, men värm den gärna.
      Se till att få i dig tillräckligt med fett från bra kallpressade oljor eller smör.
      Undvik allt som är kallt och torrt: mysli, knäckebröd, sallader osv. Undvik allt som är vätskedrivande som kaffe, alkohol och svart te. Drick örtte istället.

      Se till att vila mycket och få ordentligt med sömn. Detta är extra viktigt just nu, eftersom hösten och vintern är kalla och torra till sin natur och därmed ökar på vata dosha. Ta det lugnt, tänd ett ljus, drick en kopp te.🙂

      Ja, detta är ju ingen quick fix, men jag tror att det kommer hjälpa.

      Nässelpulver är också bra för håret. En tsk om dagen i lite vatten. Att dricka alltså🙂

      För själva hårtvätten vet jag inte riktigt… du verkar ha testat alla metoder jag känner till! Men en oljeinpackning skulle förmodligen vara bra, men då behöver du få ur oljan efteråt på något sätt…… Eller om du kan stå ut med lite flottigt hår i ett par dar, kanske över helgen eller så. Jag tror att det skulle vara bra för att ”reparera” håret. Du har ju redan testat honung, det känns ju annars som en av de mildaste varianterna. Om du späder ut honungen med vatten innan du fördelar den i håret kanske du inte behöver gnugga så mycket.

      Lycka till!!!

      • lola skriver:

        hej!

        tack så mycket för att du tog dig tid! jag tror att det ligger mycket i det du säger, jag är ganska stressad i min livssituation vilket påverkar min kropp, och såklart även mitt hår och min hud, negativt. däremot äter jag ganska sunt och dricker mycket vatten, men det är också något jag reagerat över, att jag behöver dricka mer än andra i min omgivning för att inte känna mig uttorkad. vet inte riktigt vad det beror på, eller om det alltid varit så, har inte börjat reflektera över det förrän ganska nyligen.

        tack så mycket för alla tips! ska definitivt testa med typ nässlepulver, ingefära-te, oljemassage och oljeinpackning (igen, glömde skriva det men det har jag såklart också försökt med, och tycker det är svårt att få ut och att jag måste använda så mycket rengöring så det känns som att det slutar på plus minus noll. men ska testa igen med honung, när jag gjort det tidigare så har jag mest haft i den tillsammans med balsam och inte så mycket i hårbotten. men det ska funka som hårtvätt också eller? spelar det någon roll vilken honung en använder?

        tack igen!

      • Jamen där kanske orsaken ligger – en stressad livssituation ökar lätt vata, liksom allt som innebär förändingar och snabba rörelser. Vila så mycket du kan! Och ta hand om dig själv i första hand – det är viktigare än allt annat!!!

        Det är säkert så att du behöver dricka mycket, kanske mer än andra – det är ju väldigt olika från person till person.

        Aaahhh, självklart hade du redan testat oljeinpackning🙂 Jo, jag vet, jag tycker också att det är väldigt svårt att få ur oljan, även om det känns som att det är bra för håret… Och jag tvivlar på att honung enbart kan ta bort oljan.

        Ja, jag har testat att ta en msk honung, späd ut den med liiite ljummet vatten, fördela i torrt hår (hårbotten), låt verka 5 – 10 min, skölj ur.
        Jag har inte testat denna metoden över en längre tidsperiod, men den gången jag testade kändes det bra. Det känns väldigt skonsamt, och honung är inte uttorkande som t ex bikarbonat, men heller inte flottigt som olja. Så kanske att det funkar. Tror vilken honung som helst går bra.

        Kram!!

  12. Monika skriver:

    Hej😊
    Vad spännande!
    Kan du inte berätta vilken sorts borst- teknik du använder, hur du gör när du borstar håret?
    Jag försökte med vattentätt i ett år,och var hela tiden fet i hårbotten ,och efter några dagar blev hela håret fett.
    Jag lyckades liksom aldrig få till det.
    Bordtennisen fattade jag aldrig,tyckte jag drog borsten från hårbotten och ner.
    Men sebumet/fettet gick inte att dea ner tilk topparna ordentligt . Ibland lyckades det,och då blev hela håret som en slickad katt istället.
    Men ju mer jag masserade och borstade, ju fetare blev håret.
    Har ochså skandinaviskt hår.
    Och fett. Provat bikarbonat och rhassoullera,bikarbonat förstör mitt hår,och leran är bra i början ,men sedan torkade den ut mitt hår .
    Mitt hår är jätteviktigt för mig,har alltid varit.

    Känner mig ochså som om kraften sitter i mitt hår !
    Hoppas på svar,tack på förhand
    Mvh Monika
    PS. Gärna tips om märke på hårborste.
    Är den från Denman?
    Min är från Åhléns ,110kr kostade den.


Kommentera

