Det ska va gött. (Ännu en inspirerande sång)

Är i Sverige och njuter av ljusa sommarnätter, lingonsylt, messmör och allt annat som inte finns i Tyskland. Och givetvis blir man ju tvungen (tvingad?) att se på Allsång på Skansen hemma hos mamma, och till och med det kan vara inspirerande! I går var en av allsångslåtarna Galenskaparnas ”Det ska va gött å leva”. Inte den vackraste sången i världen, men spana in refrängen:

Det ska va’ gôtt å leva, annars kan det kvitta
Fint å leva, annars kan det kvitta
Lätt å leva, annars kan det kvitta
Spring inte runt och vela, då sabbar du det hela
Spring inte runt och veva, det ska va’ gôtt, gôtt, gôtt, gôtt å leva!

Visst är det så! Det var så trevligt att bli påmind där i TV-soffan om att livet ska va fint, lätt, och helt enkelt Riktigt Gött. Annars kan det kvitta faktiskt.

Här får ni en inspelning av sången från -94:


3 kommentarer on “Det ska va gött. (Ännu en inspirerande sång)”

  1. healthywealthywellness skriver:

    Haha! Ja, verkligen! Jag tänkte på den för några veckor sen eller när det nu var att texten är ovanligt klarsynt!
    Kram!

  2. Andreas skriver:

    Hejsan!

    Jag har en fråga jag är väldigt desperat att får svar på så fort som möjligt! : )
    Jag testade blötlägga + grodda 100g Quinoa för i förrgår och det gick super bra! Igår åt jag de till frukost och de kändes väldigt bra! Samtidigt testade jag likadant med helt Bovete och dem åt jag idag till frukost med blåbär, hallon, solrosfrö och kanel och det smakade bättre än jag vågade hoppas på! Min STORA fråga är, eftersom jag tränar väldigt mycket och behöver mina kalorier så att säga så undrar jag är är 100g Quinoa och 100g Bovete fortfarande 300Kcal+? För när man koka de blir det ju ofta lite mer än dubbelmängd för de sväller 100g blir nästan 250g (Fast med mindre näring har jag förstått nu), och mättar på annat sätt. 100g groddat bovete blir jag inte mätt på alls märker jag och göra ännu mera kan knappast vara bra och väldigt dyrt i längden! Har du några tips?

    Hoppas de inte va för jobbig läsning/fråga!
    Ha en toppen dag,
    Andreas

    • Hej Andreas,
      Kul att du testar nya matvanor🙂 Jag har ingen aning om hur mycket kalorier det är i groddat bovete eller quinoa, men jag tänker såhär:
      Om du inte blir mätt så ska du såklart äta mer. Jag tror att hunger är en bättre måttstock än kaloriräkning, men förstår å andra sidan att du vill vara säker på att få i dig tillräckligt med energi när du tränar. Om jag var du skulle jag lägga till lite annat i den frukosten du beskriver, t ex banan eller färska dadlar som är kaloritäta och ger mättnad. Just nu är jag inne i en period när jag äter blötlagt bovete med blåbär eller hallon, skivad banan, dadlar och havremjölk till frukost. Jättegott, och jag står mig bra på det, är fysiskt aktiv hela dagarna.
      På tal om att det känns dyrt: i vissa avseenden blir det dyrare att äta ekologiskt/rawfood, men det är ju en investering i din egen kropp och framtida hälsa. Jag lägger mycket mer pengar på mat nu än vad jag gjorde förut, men jag njuter också av att äta gott och nyttigt så för mig är det absolut värt de extra kronorna. Kom ihåg att universums överflöd finns till för dig🙂

      Hoppas mitt svar var till hjälp!
      Ha det fint
      Stina


Kommentera

