Livets 7 andliga lagar

Jag fortsätter att njuta av min sverigevistelse, och i synnerhet av att hänga på stadsbiblioteket. Så många böcker… ett paradis av kunskap! Jag älskar institutionskänslan, den unkna doften och att släpa en hel hög med böcker till ett bord vid fönstret och sitta där och läsa maniskt och försöka att inte prassla för mycket med mina sesamkex. Jag insåg häromdagen att det finns en hel hylla med självhjälpsböcker, och jag hittade den här lilla pärlan:

Livets 7 andliga lagar av Deepak Chopra. Mycket fin bok, indelad i dessa 7 kapitel:

Lagen om oändliga möjligheter
Lagen om att ge
Lagen om karma eller orsak och verkan
Lagen om minsta ansträngning
Lagen om avsikt och önskan
Lagen om oberoende
Lagen om dharma eller livets syfte

Efter varje kapitel följer ett kort avsnitt om hur man kan tillämpa lagen i praktiken. Det här är en bok som är skriven med kärlek, det känns direkt, orden går rakt in i hjärtat och jag har både fnissat högt och fått tårar i ögonen när jag läst. Den handlar i stort sett om attraktionslagen, men beskriven med andra uttryck, så om man gillar Esther och Jerry Hicks borde den här falla en i smaken. Riktigt bra sommarläsning!

Ett avsnitt om försvarsfrihet, som är en av komponenterna i lagen om minsta ansträngning, fastnade jag för:
”Försvarsfrihet betyder att ditt medvetande är förankrat i en frihet från att försvara din situation, och du har släppt behovet att övertyga eller överbevisa andra om din ståndpunkt. Om du iakttar människor runt omkring dig kommer du att se att de ägnar nittionio procent av sin tid med att försvara sina synpunkter. Om du bara släpper behovet av att försvara din synpunkt kommer du, när du avstår från detta, att få tillgång till enorma mängder energi som du tidigare har slösat bort. (…) Du behöver inte rättfärdiga, bara förklara din avsikt inför dig själv, så kommer du att uppleva fullkomning, njutning, glädje, frihet och självständighet i varje ögonblick i ditt liv.”


6 kommentarer on “Livets 7 andliga lagar”

  1. Milea skriver:

    Åh den måste jag läsa! Älskar hur du beskriver den – för det är väl se, att det som görs av kärlek bara kan bli fantastiskt!

  2. Benedikte Esperi skriver:

    Hej
    Åker till Berlin i september och tar tacksamt mot förslag på klasser att ta del av inom improvisation(dans/performance).
    Yoga är också viktig träning för mig:)
    Med vänlig hälsning, Benedikte Esperi

    • Hej!
      Vad roligt! Det finns massor att göra här.
      Det finns några ställen för daglig träning, och jag går dit när Maya Lipsker eller Shai Faran undervisar. De har båda dansat i Batsheva i Tel Aviv och undervisar i Gaga. Men kolla upp de olika lärarna som undervisar när du är här, det finns så många. Många har ”improvisational elements” i sina klasser, vilket inte är tillräckligt improviserat för min smak, men om du inte är lika kräsen som jag så kan du ju alltid testa.
      De här ställena har undervisning varje dag:
      Tanzfabrik http://www.tanzfabrik-berlin.de/profitraining.php
      Marameo http://www.marameo.de/p_modern_e.php
      Dock 11 http://www.dock11-berlin.de/index.php/cat/c2_2_Profitraining.html

      Alla ställena har också massa olika workshops i både dans och yoga.

      Ett ställe som jag tycker att du ska kolla in är Labor Gras http://laborgras.com/
      De är mest inriktade på impro, både föreställningar, klasser och workshops. Det är ett lite mindre ställe som drivs av två dansare, inte lika institutionsaktigt som de större ställena.

      Är du intresserad av kontaktimpro? För det är nästan mer av det än av ”vanlig” impro här, det finns massor av jams, flera gånger i veckan. Bla på onsdagar kl 20 på Dock 11.

      Eftersom du gillar improvisation kanske butoh är något för dig? Jag har tagit workshops med en helt fantastisk lärare, Minako Seki. http://www.minakoseki.com/calendar

      Det finns hur många yogastudios som helst, jag har inte varit på någon av dem än så länge, så jag kan inte ge några konkreta tips. Men jag kan höra bland mina vänner. Vilken slags yoga är du intresserad av? Jag känner till ett ställe där de har ett erbjudande där man kan träna bikramyoga hur mycket man vill i 10 dagar för 10 euro, har flera vänner som har gjort det och varit nöjda. http://www.bikram-berlin.de/

      Det var allt jag kan komma på för tillfället. Hör av dig om du vill ta en fika när du är här!

      Just det, om du är intresserad av Alexanderteknik har jag kontakt till flera fantastiska lärare.

      En sak till, om du vill gå på konsert med improviserad musik, kolla in http://www.echtzeitmusik.de/index.php?page=calendar
      Där listas allt som händer i Berlin som har med improviserad musik att göra, och ibland också dans.

      Bis bald!

  3. […] är hämtat från boken Livets 7 andliga lagar av Deepak Chopra. Dela detta inlägg:E-postFacebookSkriv utTwitterGillaGillaBe the first to like […]


Kommentera

