En ansiktsmask

Nu kanske du undrar varför jag väljer att publicera det första fotot på mig själv här i bloggen när jag är iförd en kleggig ansiktsmask. Det beror på att jag är lite ilsk och rebellisk efter att ha köpt en aloe vera-gel på apoteket som visade sig innehålla en massa skit och inte alls så mycket aloe vera. Jävla skitprodukt! Tips på bra aloe veraprodukt mottages tacksamt. Tur att man kan sina häxkonster och har ingredienser hemma till en återfuktande ansiktsmask.

Anledningen till att jag desperat köpte denna gel är att jag har bränt min vackra näsa i den skånska solen efter en dags vandring på Österlen. Jag och en kompis åkte på spontan minisemester, bodde ett par nätter i Simrishamn och vandrade skåneleden till Skillinge och tog bussen tillbaka på kvällen. Helt underbart!! Det är så skönt att vandra en utstakad led, bara att följa markeringarna. Nästan hela vår sträcka gick precis vid havet, genom diverse kohagar, så fint! Blev väldigt sugen på att se mer av skåneleden ett annat år. Tips (och kom-ihåg till mig själv): använd hatt om det är soligt.

Ansiktsmasken är egenkomponerad efter lite efterforskningar på nätet och vad jag hade hemma:

1 msk honung
1 msk mandelolja
lite havregryn
2 droppar eterisk lavendelolja

Blanda, fukta ansiktet och smeta på. Smörj gärna in även halsen och bröstet. Låt verka i 20 min. Torka av med fuktig trasa.

Honung är bra för känslig och skadad hud. Mandelolja är fett = bra. Det funkar med oliv- eller sesam också, men mandelolja går in i huden lite lättare och är så gott som doftfri om man gillar det. Havre är återfuktande. Lavendel är lugnande och bra mot brännskador.

Nu blev jag lite stolt över mig själv, tänk vad jag kan! Det känns riktigt bra på huden.

Nästa gång tror jag att jag ska mixa havregrynen till ett mjöl först, så att det hela får en mer smetig konsistens. Just nu glider små kluttar ner från ansiktet på skrivbordet. Tur att de går att äta upp. Ganska gott faktiskt. Nej, nu ska jag tvätta av mig och njuta av det lena och återfuktande resultatet.


2 kommentarer on “En ansiktsmask”

  1. Julia skriver:

    Har aldrig varit i Österlen, nu vill jag också vandra där!🙂
    Har tyvärr också lätt för att bränna mig i solen. Nuförtiden använder jag hatt och undviker att stanna för länge i solen. Solkrämer köper jag inte längre, gillar dem inte alls.
    När jag var barn smörjde man mina brända axlar med mindre fet smetana, kefir eller annan sorts surmjölk. Det hjälper jättebra och är en fin ansiktsmask när som helst egentligen.
    Ha det fint!
    Julia

    • Har aldrig testat surmjölk, men det kanske är dags, tack för tipset. Nej, jag köper inte heller solkräm längre, jag kör med kokosolja, men det är inte lika effektivt som kemikaliesolkräm. Håller med om att hatt och skugga är det bästa, och mer naturligt än att smeta in sig och förvänta sig att man ska kunna vistas obegränsat i starkt solsken…

      Kan verkligen rekommendera Österlen! Om du gillar Rawfood, missa inte Kiviks lilla råa, jag var där förra sommaren och det var gott och mysigt.

      Kram!


Kommentera

