Salt och sött

Här kommer en väldigt god picnicsallad!
Särskilt lätt att göra blir den om man har lite ris och linser kvar från gårdagen, vilket jag hade.

Jag har blivit smått besatt i att blanda sött i form av färsk eller torkad frukt och salt i form av ost i mina sommarsallader. En favoritkombination som jag ätit när jag varit i Sverige är dadlar, päron och kvibille ädelost (tillsammans med andra valfria salladsingredienser). Mmmm. Har ätit det minst tre gånger i veckan den senaste månaden. Men här i Tyskland får jag hålla till godo med annan ost vilket inte är mig emot.

Om man är känslig mot laktos så kan det vara bra att komma ihåg att get- och fårmjölk inte innehåller så mycket laktos som komjölk. Det är ganska lätt att få tag på t ex fetaost som är gjord på get och får.

Recept 1 portion

En handfull kokta gröna linser
Lite kokt rött ris
En kvarts röd paprika
En handfull spenatblad
En persika
Fyra torkade aprikoser
En skvätt olivolja
En vitlöksklyfta
Örtsalt och svartpeppar
Halloumiost

Hacka paprika, spenat, persika och torkade aprikoser i bitar. Blanda med linser, ris, olivolja. Pressa i vitlöken och krydda med salt och peppar. Tillsätt halloumi som är skuren i bitar och stekt i stekpanna.

Ta dig till närmsta parkbänk eller gräsplätt och njut!



Kommentera

