Ett tips i förruttnelsens tider

Här i Berlin är det jättevarmt och rötmånad ovanpå det, och så fort jag lämnar så mycket som en körsbärskärna framme så kryllar det av bananflugor i hela köket. Blä. Men! I morse kom jag på ett knep. Jag hade tagit ut komposten och lagt in all frukt i kylskåpet, och flugorna samlades på kakelväggen ovanför diskhon. Då tog jag en disktrasa, sköljde ur och droppade tre droppar eterisk tee-trea olja på den och torkade av kaklet och lite andra ytor i köket. Vips! Flugorna försvann. Tee-trea olja är antibakteriellt och verkar mot svamp, mögel och allmän förruttnelse, vilket borde vara motsatsen till vad flugorna gillar tänker jag. Det fungerar säkert med andra eteriska oljor också.



Kommentera

