Sommarte: lakrits/mynta

I sommar har jag druckit mycket lakritsrot/myntate. Det är en väldigt god kombination, och dessutom har myntan kylande egenskaper som passar bra när det är varmt ute.

Lakritsrot har jag tidigare skrivit om här, och här kommer lite info om myntans läkande egenskaper:

Det finns väldigt många olika sorters mynta. Pepparmyntan är en välkänd sort, den karakteriseras av den starka pepparmintsmaken, som påminner om tandkräm. Jag använder marockansk mynta, Mynta Nana, som är mildare och utan tandkrämssmak, men väldigt god. Alla sorters mynta har liknande egenskaper, med de varierar lite i styrka. Till exempel är pepparmyntan mycket starkare än marockansk mynta, enligt damen i min lokala örtbutik.

Mynta verkar antiinflammatoriskt, smärtstillande, kramplösande, kylande och desinfekterande. Mynta har använts mot magproblem som kolik, gaser, illamående och till och med mot Crohns sjukdom. Intressant är att myntan kan verka både avslappnande och uppiggande, den har en lugnande effekt på nervsystemet som gör att sinnena skärps, men utan att man blir dåsig. Därför kan den användas på kvällen för att sova bättre (i synnerhet om man har sömnsvårigheter som beror på rastlöshet eller spänd mage), men också under dagen för ökad klarhet. Ett fint alternativ till kaffe eller svart te.

Och sist men inte minst:

Pepparmyntan är stimulerande till sin karaktär och sägs vara bra för dem som är blyga eller tar livet för allvarligt.

Gör teet såhär: Häll kokande vatten över myntablad och lakritsrotbitar. Låt dra i ca 10 min. Jag brukar göra lite extra te på morgonen, och hälla upp i en glasflaska som jag tar med mig och dricker senare under dagen. Detta te är väldigt gott kallt nämligen, och känns uppfriskande och bra en varm sommardag.



Kommentera

