Te-rutin

I dag har jag haft en hel dag alldeles för mig själv. Bara varit hemma, legat på sängen med min varmvattenflaska på magen och filosoferat. Nu börjar jag bli lite smått uttråkad, vilket är ett bra tecken. Batterierna är laddade. Tog en shoppingtur till mina favoritställen: örtbutiken och den turkiska marknaden. (tur att det här inte är någon modeblogg!) Köpte nytt kamomillte. Jag har haft ett oekologiskt nu ett tag, som jag köpte på en marknad, och det är verkligen en enorm skillnad på det och på det ekologiska och ”godkända” jag köper i örtbutiken. (Det i örtbutiken går igenom kontroller för att bli godkänt att säljas som läkemedel, alltså för den medicinska effekten, en kontroll som vanliga affärer inte behöver göra, då de kan sälja sina örter som te.) Både färg, doft, smak och effekt är så mycket bättre på det ekologiska. Så om du ska börja dricka örtte – köp bra grejer för att få bästa effekten.

Jag började fundera på det här med att dricka örtte. Man bör ju inte dricka samma slags te varje dag i en längre period än 3 – 4 veckor. Det beror på att dels vänjer kroppen sig, som vid allt, och effekten försvinner. Men också på att effekten kan bli överdriven, eller att man får bieffekter. Om man vill dricka ett te i en längre period ska man i alla fall ta en paus på en vecka var tredje till fjärde vecka. Speciellt när det gäller teer som har stark effekt, t ex utrensande teer osv.

Jag insåg att jag har druckit mitt goda lakritsrot/myntate nästan varje dag hela sommaren. Oj då. Inte för att jag har känt att jag mått dåligt av det, men ändå. Jag har respekt för örternas effekt på kroppen. När jag funderade vidare kom jag på en så smart grej: (fungerar dock bara om man har mens, och en hyfsat regelbunden sådan) Eftersom jag har börjat dricka te på rölleka under en vecka före och under mens så blir det ju en veckas paus från andra teer! Alltså kan jag köra tre veckor valfri kur eller te som jag känner för, och sen en vecka med rölleka, och sedan börja en ny period igen. Så kan jag hålla koll på mina veckor och så kan jag testa vad olika teer har för effekt om jag dricker dem regelbundet under tre veckor. Är ganska exalterad över denna plan måste jag säga!

Jag tänkte börja med en period med björkbladste som är urindrivande och stödjer njurarnas funktion.

Förresten, om ni tycker att det är dyrt med örtteer: köp en sort i taget på lösvikt i stället för färdigblandade tepåsar. Mycket, mycket billigare. Ganska roligt att blanda själv också tycker jag.


2 kommentarer on “Te-rutin”

  1. Kajsa skriver:

    Hejsan! Jag bor också i Berlin och skulle gärna vilja veta vad örtbutiken heter och ligger. Dessutom måste jag säga att jag starkt gillar din blogg!


Kommentera

