Fasta vid förkylning och att bli sin egen hälsoexpert

När man är sjuk eller förkyld tappar man ofta aptiten, och det av en anledning: Kroppen har fullt upp med att göra sig själv frisk och ta kål på viruset eller bakterierna. Det finns inte energi till att smälta mat, vilket ju är en väldigt energikrävande process. Därför är det jätteviktigt att lyssna inåt, och om man är lite småkrasslig och inte känner sig hungrig ska man heller inte äta något. Intressant är att djur aldrig äter när de är sjuka. När aptiten däremot kommer tillbaka är det förmodligen ett tecken på att kroppen har återhämtat sig såpass att den kan hantera mat igen.

Förut trodde jag att det alltid är bra att äta, så jag brukade försöka äta fastän jag var sjuk och utan aptit. Men nuförtiden om jag är lite krasslig, äter inte så länge jag inte är hungrig. Jag går och lägger mig och vilar så mycket jag bara kan, för att kroppen ska kunna göra sig själv frisk. Jag brukar göra välgörande örtteer och kanske en och annan juice om det känns bra att dricka det. Då brukar förkylningen vända i tröskeln och jag är snart pigg igen.

Jag har blivit bättre på att känna av kroppens signaler. Jag försöker att leva mer och mer efter devisen att äta när jag är hungrig och sova när jag är trött. Om jag inte är så hungrig kanske jag äter lite frukt och väntar med lunchen till senare. Eller om jag är trött går jag och lägger mig och sover, fastän klockan råkar vara sju på kvällen. Jag tror att all kunskap om hälsa finns inom oss, om vi bara lär oss att lyssna efter den. Kroppen säger till oss precis vad den behöver, precis när den behöver det. Kanske har vår moderna livsstil gjort att vi inte hör den inre rösten, men vi kan lära oss att lyssna och återta kontakten med oss själva. När man äter naturlig mat och inte stressar systemet med kemikalier och processad föda, kan man bli sin egen hälsovägledare genom att helt enkelt följa kroppens signaler. Det är det mest logiska man kan tänka sig, självklart strävar varje organism efter att bibehålla sin hälsa och må bra. Vi har alla olika behov, och om vi kan vara våra egna experter är det väldigt enkelt att tillgodose dem.


6 kommentarer on “Fasta vid förkylning och att bli sin egen hälsoexpert”

  1. Milea skriver:

    Precis så!
    (eh – även om jag hanterat min pågående halsfluss med oförsvarliga mängder glass…)

  2. Jaja, glass är ju gott i alla fall. Alltid nåt.🙂 Krya på dig!

  3. Vad kul att jag hittade hit! Jag googlade på fasta och basiska juicer och ramlade in här på din blogg som handlar om sånt som jag är intresserad av: yoga, mat, rawfood, fasta m.m. Du har en god poäng när det kommer till att lyssna på kroppen och inte äta (dvs. påfresta) kroppen ännu mer när man är sjuk.

  4. Martin skriver:

    Hej där

    Jag vill göra en juicefasta, men vet inte vilken typ av maskin jag behöver köpa. Har du nåt tips på nån billig? Jag har juicefastat tidigare, men var då hos en kompis i USA. Har ingen aning om var man hittar de apparaterna här. Tacksam för tips!

    • ettannatsattattleva skriver:

      Hej Martin,
      Själv har jag en Omega juicer. Den är inte särskilt billig, men däremot väldigt bra och har 10 års garanti. Min pojkvän gjorde research och beställde den från UKjuicers, som är en bra sida att beställa ifrån. Mycket billigare än andra hemsidor.
      Jag skulle nog beställa från internet om jag vore du.

      Eller, om du har vänner i USA kan du kanske be dem köpa en och skicka över, allt sånt är mycket mycket billigare där…

      Hoppas du hittar en bra maskin!


Kommentera

