Nyhetstorka

Hallå! Läser du fortfarande nyheter? Vältrar dig i detaljrika beskrivningar av världens elände? Funderat på att sluta med det?

Jag har nämligen inte läst nyheter på ganska exakt ett år nu, och tänkte bara tipsa om att det fungerar alldeles utmärkt. Nej, jag känner inte att jag går miste om något, och ja, de allra största händelserna i världen får man reda på i alla fall.

Tänk vad mycket det är som händer varje dag. Så många under och mirakel, hemskheter och konflikter. Tycker du att det är rimligt att någon annan väljer ut några få händelser; några riktigt smaskigt obehagliga, och presenterar dem för dig till morgonteet? Eller är det mer rimligt att du själv skapar din bild av världen, att du väljer ut det som inspirerar dig och påminner dig om hur gött det är att leva?

Jag läser bloggar nästan varje dag. Det är min uppdatering av världsläget. Jag väljer mina bloggar med omsorg, väljer de som sänder ut positiva vibrationer och delar min uppfattning om att livet är underbart och vårt naturliga tillstånd är ett av glädje, lycka, frid och harmoni (även om man kanske inte alltid befinner sig där). Jag väljer att skapa min egen världsbild, och via min dagliga ”nyhets”uppdatering ser jag en värld av kreativa, livsbejakande, nyfikna och roliga människor som pysslar med att göra livet ännu trevligare för dem själva. Vilken underbar värld!

Verkar det som att stoppa huvudet i sanden? Det är precis vad det är, och tänk så skönt och mysigt det är där nere!


8 kommentarer on “Nyhetstorka”

  1. Milea skriver:

    Hej!

    Jag lever efter samma devis. Varken TV eller nyheter på 1,5 år. Varför bära hela världens elände? Det väger jag upp med att läsa magazinet GoodNews – som har fokus på positiva nyheter.

  2. harmoniamaria skriver:

    Yeeeey!!! Jag läser inte heller nyheter – och jag ska bli journalist!! Fast inte nyhetsjournalist förstås. Men lite udda är det ju i min klass, hehe. Kram härliga du

  3. Milea skriver:

    Här: http://www.goodnewsmagazine.se/

    (Förresten – har du lust att uppdatera länken till min blogg här till höger med ett www – tack!)

  4. bakpappa skriver:

    Heh, jag hinner väldigt sällan läsa husis. Men jag försöker. Närmast för att jag inte alltför selektivt och smalt bara skall läsa nyheter på nätet. Så jag är lite tvärtom mot dig? Dessutom är jag på så vis konstig att jag ofta föredrar läsa själva första källan, inte vad någon tyckt om vad någon kanske hört någon säga.

  5. Jennie skriver:

    Jag slutatde nog med det frö ca 2 – 2 ½ år sen nu tror jag.
    Var så skönt! Slutade tom att läsa Metro på mornarna! Nu kan det
    hända att jag kanske på någon helgmorgon har på Nyhetsmorgon i bakgrunden,
    men det är mest för det som är i programmet MELLAN nyhetssändningarna!
    Brukar då kanske halvt lyssna på EN nyhetssändning under hela morgonen, när
    de andra kommer på varje timme, byter jag bara kanal! =)


Kommentera

