Glutenfritt majsknäcke

Hittade det här underbara receptet på majsknäcke:

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl kokande vatten
salt

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och vatten och rör om. Bred ut på en plåt. (Behövs inget bakplåtspapper) Strö över lite salt. Grädda i 150 grader i ca 1 timme och 10 min. Låt svalna och bryt i bitar.

Detta är det godaste knäckebröd jag någonsin ätit!

Och så kom jag på en till version: Om du gör egen morotsjuice och vill använda resterna, tillsätt ca 2 dl av dem till knäckebrödssmeten. Det blir lika gott men lite mer poröst resultat, dock behövs bakplåtspapper och lite längre tid i ugnen. Brödet ska vara helt torrt när det tas ut.

Så enkelt! Tar bara ett par minuter att slänga ihop. Ät med en mustig soppa eller som mellanmål tillsammans med en smoothie.


4 kommentarer on “Glutenfritt majsknäcke”

  1. harmoniamaria skriver:

    Men wow – det där har jag bakat flera gånger senaste veckorna! Ja riktigt gott är det🙂

  2. Annah skriver:

    Så gott det ser ut! Hittade precis till din blogg! Så härlig!🙂 jag vill börja äta lite mer åt 80-10-10 hållet – i alla fall under dagarna fram till middag eftersom jag ofta känner mig så trött under dagen och speciellt mitt på dagen! Nu tar jag till chokladen lite allt för ofta!:/ inte bra! :/fast jag älskar frukt så det borde inte vara något problem för mig att köa mer åt 80-10-10-hållet !

    Detta får bli min nya höstutmaning – att just äta så fram till middagen! Borde gå!🙂

    • Bra ide! Frukt och grönt ger mycket energi. Jag kände väldigt stor skillnad när jag slutade med socker och började äta frukt istället om jag är sugen pa sött. Hoppas det funkar för dig ocksa. Under de kalla arstiderna är det bra att värma kroppen pa andra satt om man inte äter varm mat, t ex genom att dricka mycket varmt och krydda maten med värmande kryddor, typ svartpeppar, chili, kanel osv. Kan vara bra att tänka pa om du känner dig frusen.
      Fastän jag inte äter enligt 80/10/10, tycker jag att en bra tumregel är att alla mina maltider ska innehalla grönsaker (eller frukt) till största delen, och en mindre del av ris, gryner, bönor och fett. Till exempel om jag äter ris och grönsaker ser jag till att det är mer grönsaker än ris pä tallriken. Det känns bra, jag älskar att basera min kost pa fina grönsaker och frukter, jag tycker att det ger mig mer energi.

      Och om du ända vill ta till chokladen nagon gang🙂 sa finns det ju raw choklad att köpa som inte innehaller socker.

      Lycka till med din nya livsstil!


Kommentera

