Mmm… curry

Vad är det som är lent, gyllene gult, och så gott att man vill äta det till både lunch, middag, och lunch nästa dag igen?

Raw currysås såklart!

Jag hittade receptet på den fina matbloggen Ett annat slags liv. Där finns många recept som är en blandning av paleolitisk (stenålders-) kost och rawfood. Det jag gillar med bloggen är att recepten är mestadels baserade på grönsaker och frukt med en liten del kött, till skillnad från många stenålders-kostråd som är väldigt köttbaserade.

Detta är en helt otroligt god sås. Det kanske är bevis nog att jag åt den tre gånger under två dagar, och ändå inte hann fota den. Men igår förberedde jag kameran i köket, och det hann bli en bild innan hungern tog över.

Eftersom såsen är kryddig passar den väldigt bra för mig som är vata att äta till råa grönsaker, eftersom den ger hetta som vi vata- och kaphapersoner behöver extra av för att smälta i synnerhet rå mat ordentligt, speciellt nu under hösten och vintern. Igår åt jag den till en riven squash, en riven morot, en fjärdedels paprika i bitar, och lite tofu stekt i kokosolja och soya. Sååå gott!

Raw currysås

1 dl cashewnötter
2 dadlar, urkärnade
2 msk kokosolja
1 tsk buljongpulver (går också bra med örtsalt)
2 tsk curry
1/2 tsk Cayennepeppar
Salt
2 dl vatten

Blötlägg gärna cashewnötterna och dadlarna i några timmar, så blir såsen slätare, och kroppen har lättare att ta upp näring från nötterna. Mixa allt till en slät sås.



Kommentera

