Tvålfabriken i Hjo

Under min Sverigevistelse besökte jag Hjo som är en liten fin stad längs Vätterns västra strand. Där stötte jag på en söt butik med varor från ett företag som heter Tvålfabriken i Hjo. De hade bl a badsalt och handgjord ekologisk rapsoljetvål i många trevliga doftkombinationer. Jag köpte deras läppcerat, som bara innehåller naturliga vegetabiliska oljor, bivax och eteriska oljor (lime och tee trea tror jag att det var). Är jättenöjd! Innan har jag bara använt mandel-eller olivolja, men den sjunker i i huden så snabbt. På grund av bivaxet blir det en krämigare känsla med ceratet, som sitter kvar längre. Och så känns det så himla bra att stötta ett litet lokalt företag!

Tvålfabrikens produkter kan mest köpa kring Hjo-trakten, men jag har luskat ut att de har en specialtvål som man kan köpa hos OMYOGA på Wallingatan 20-22 i Stockholm.

 


2 kommentarer on “Tvålfabriken i Hjo”

  1. Milea skriver:

    Jag är så himla sugen på att starta upp nåt sånt där. När jag väl flyttat ut på landet ska jag väcka häxan i mig och utforska örter för hudvård. Så får det bli!

    • ettannatsattattleva skriver:

      Jag tänkte faktiskt samma sak, det skulle vara underbart att stå i ett rymligt kök någonstans på landsbygden och röra om i stora satser tvål (i en häxkittel) och krydda med vackra örter. Pyssla ihop fina förpackningar… Kanske blir någon gång i framtiden.


Kommentera

