Att komma hem…

En av de bästa sakerna med att komma hem efter en resa är att få laga och äta min egen mat. När jag reser gör jag mitt bästa för att äta hälsosamt, men när man köper mat ute eller bli bjuden hem till någon kan man ju inte bestämma exakt vad som dyker upp på tallriken (såvida man inte håller på att hjärntvätta sin familj med hälsotips, vilket jag gör, hehe. Då finns chansen att man får ungefär det man brukar äta hemma även när man blir bjuden på middag).

Jag har en deal med mig själv att göra det lätt för mig när jag reser. Eftersom jag reser ganska mycket så blir det jobbigt om jag stressar upp mig för att jag kanske inte får tag på allt ekologiskt, eller att jag inte har möjlighet att laga min egen mat och allt som är öppet efter en föreställning när man plötsligt blir vrålhungrig är något slibbigt falafelställe. Jag tar med mig en del matvaror hemifrån, och resten gör jag så gott jag kan. Ibland blir det lite halvdålig eller heldålig mat. Jag försöker att intala mig själv att det är ok, och det är det ju också. Men samtidigt: jag känner en sån enorm skillnad. Jag blir gasig och uppsvälld i magen av mjölprodukter, för mycket mjölk och friterad mat. Jag blir dåsig och seg, mina annars rosendoftande armhålor (!) börjar lukta som om de satt på en gammal gubbe och jag bajsar (sorry) inte rutinmässigt som jag brukar varje morgon, vilket är jätteviktigt för att må bra. När jag äter socker känner jag hur pulsen börjar ticka som på en liten rädd kanin och… Tänk. För ett par år sedan var det här min vardag. Såhär kändes det hela tiden i kroppen.

Det blir en påminnelse om hur det har varit, och hur mycket bättre det är nu.

Jag är så tacksam att jag har gjort den här förändringen i mitt liv. Maten påverkar så mycket, inte bara fysiskt utan också psykiskt och liksom själsligt. Vår själ, vårt sanna inre jag, vill också ha mat som är odlad och tillagad med kärlek och omtanke. Det tror jag.

Så ååååhhhhh…. vad härligt att stiga upp… göra iordning en kopp örtte, ett stort glas äpple/gurka/sellerijuice… läsa en bra bok…

…och en chiagröt med blåbär, lingon och banan till frukost. Det är en myt att nyttig mat är tråkig! Det här är det godaste jag vet.


4 kommentarer on “Att komma hem…”

  1. Milea skriver:

    Älskar det här inlägget!

  2. r skriver:

    hej, jag tycker det verkar så himla krångligt att få till smoothies. jag undrar hur du gör? använder du stavmixer eller något annat? hur gör man det smidigast utan massa krångel? snälla svara till min mail eller här så jag ser om du svarat. jag skulle uppskatta det massa.
    kram!

    • Hej! Smoothie är bland det enklaste du kan göra🙂 Jag har en blendtech mixer, men förut använde jag en stavmixer, det funkar också jättebra. Ta till exempel ett par deciliter tinade bär, t ex blåbär, och en banan. Lägg i en skål och tillsätt lite vatten. Mixa med stavmixer. Du kan tillsätta mer vatten för en tunnare konsistens. Lycka till!


Kommentera

