Hår, samurajer och sånt

Jag tänkte ta och skryta lite om mitt hår. Jag har alltid haft ett typiskt nordiskt hår; rakt, mjukt, ganska tunt och glidigt. Tills jag slutade med konventionellt schampo. Nu är det tjockt, kraftigt och inte alls glidigt, frisyrer håller i sig utan några stylingprodukter. Och jag tvättar det ungefär en gång i veckan. Det skulle jag aldrig drömma om förut, då var det varje eller varannan dag som gällde om håret inte skulle ligga i två platta stripor.

Jag har skrivit om olika alternativa sätt att tvätta håret: med bikarbonat och vinäger, med olivtvål eller med vatten/borstemetoden.

Jo, det finns ju såklart bra naturkosmetiska schampon. Men ärligt talat, är det inte häftigare att köra lite mer hardcore?

Jag har bara använt vatten sedan någon gång i maj. Alltså nästan ett halvår! Jag är så imponerad att det verkligen fungerar. Den senaste tiden tycker jag att mitt hår har känts extra kraftigt. Tjockt och glansigt. Jag är så stolt över mitt hår nuförtiden. Det känns som att det sitter någon slags urkraft i hår. Jag såg en samurajfilm för ett tag sedan, en samuraj klipper sig aldrig, och något av det mest förnedrande är att få håret avhugget av en fiende. Det såg så vackert ut med den där jättelånga svarta flätan.

Jag tror att maten betyder en hel del för hårets hälsa också. Tänk vad mycket pengar som läggs ut på att få finare hud, hår och naglar… när man skulle kunna få allt det, plus bättre hälsa generellt med lite kostomläggning. Kan vara värt att tänka på när folk påstår att det är dyrt att äta ekologiskt och mycket frukt och grönsaker…

Te gjort på åkerfräken innehåller kiselsyra som är stärkande för hår och naglar. Men man ska inte dricka det för mycket, då det är väldigt vätskedrivande. Men en kopp om dagen i några veckor kan nog bli en fin skönhetskur.


4 kommentarer on “Hår, samurajer och sånt”

  1. Milea skriver:

    Jag är något av en annan typ – den med tjockt lockigt mellanöstern hår. Mitt hår färgas med henna och tvättas med shikakai (barkpulver från indiskt träd). Det är så mycket finare än när det tvättades med uttorkande shampon!

  2. Intressant! Jag har också tvättat håret med bikarbonat/äppelcidervinäger, men mest ägg i ca. ett år nu och håret känns inte lika platt och glidigt mera. Frisyrer håller också något bättre. Men jag måste fortfarande tvätta det varannan eller var tredje dag. Har du vant ditt hår sakta mak med en tvätt per vecka eller hur har du gjort?

    • Hm, jag vet faktiskt inte hur det gick till. Men jag antar att jag bara tvättade det vid behov och efter ett tag blev det fler och fler dagar mellan tvättarna. Jag funderar på hur ofta du borstar håret? Och vad har du för borste? Jag kör ju med bara vatten, och om jag inte borstar igenom håret varje eller varannan dag blir det mycket smutsigare och risigare. Det är viktigt att borsta hela vägen från hårbotten it till topparna, och också att massera hårbotten. Då ser man att det kommer ut en hel del damm och smuts. En svinhårsborste är det bästa verktyget. Så mitt råd är: borsta på!


Kommentera

