Resa och hemma-spa

Jag har varit i Oslo och Trondheim i helgen på en liten norgeturné tillsammans med en annan dansare och två musiker. Oj, vad det var vackert att flyga in över Trondheim en solig lördagmorgon; lätt snöklädda berg och kristallklara fjordar. Norges landskap är så mycket mer dramatiskt än Sveriges! Nästa gång jag kommer dit hoppas jag att jag hinner stanna lite extra tid och ”gå på tur”.

Ett litet rese-tips: Smörj insidan av näsborrarna med sesamolja blandat med någon eterisk olja, t ex kanelolja. (Jag har en liten flaska med en färdig blandning, 5 – 10 droppar kanelolja till en dl sesam.) Det fungerar som en naturlig luftrenare mot virus och bakterier, perfekt när man är tätt inpå mycket människor såhär i förkylningstider.

Nu är jag hemma och pysslar med min favoritsysselsättning när jag är för trött för att göra något, men ändå vill göra något: hemma-spa! Luften i flygplan är ju väldigt torr, och mitt hår kändes alldeles frasigt när jag kom hem. Men nu har jag masserat in en stor klick kokosolja i hårbotten och kammat ut den hela vägen till topparna. Känns så skönt med den svala oljan mot huden. Kokosolja återfuktar och ger näring åt håret. Jag låter den sitta i någon timme, sedan tvättar jag håret ett par gånger med olivtvål för att få bort all olja.

Det blir nog en enkel ansiktsmask med honung, och så ska jag smörja in kroppen med sesamolja. Det är så skönt att pyssla om mitt yttre. Jag har aldrig tidigare varit speciellt intresserad av smink och krämer. Men nu är det helt annorlunda. Att ta hand om huden och håret på ett naturligt sätt är en del av att ta hand om min hälsa, både fysiskt och mentalt. Huden är ju kroppens största organ. Det känns fint att sköta om den, både för att jag vill må bra och se bra ut. Jag tror att det ligger ett stort värde i att ta tid till att pyssla om sig själv, det blir som en meditation. Ett sätt att hylla min själs boning; min kropp, mitt tempel, mitt hem. Kroppen är förgänglig, men är det inte ännu en anledning att fira dess skönhet?

Har ni tänkt på hur vacker kroppen är? Alla former. Knänas rundning, de fina vecken på fingrarnas knogar, nyckelbenens linjer, den mjuka huden på överarmarnas insidor. Jag älskar min kropp. Nu ska jag ge den lite honung och olja!



Kommentera

