Nässelpulver och nyponpulver

När jag var i Sverige i somras sprang jag på nässelpulver och nyponpulver i en butik. Dessa fick jag lust att testa, dels för att jag läst om dem i Emma Granaths blogg, och dels för att det känns så trevligt att de är odlade/plockade i Sverige. Nu har jag tagit dessa pulver ganska regelbundet, i stort sett varje morgon. Bägge innehåller massor av c-vitamin, vilket ju är något av det bästa som finns för immunförsvaret. Jag har inte varit förkyld sedan jag började äta dessa, men det kan ju bero på annat också.

Nässelpulver innehåller mycket järn och andra mineraler och vitaminer, och har dessutom en blodrenande effekt och drar ut gifter ur kroppen.

Nyponpulver innehåller bland annat mycket zink, som lindrar PMS, vilket jag skrivit mer om här. Det smörjer hudens vävnader och gör lederna mjuka. (Bra om man gillar att dansa alltså!)

Dessutom har både nypon och nässlor basisk effekt på kroppen, och hjälper därmed mot en lång rad problem som kan uppstå till följd av en försurad kropp.

Jag tar en tesked vardera i ett glas vatten. Nyponpulvret blandar jag ibland i en smoothie, vilket såklart också går bra med nässelpulvret, men jag tycker att smaken blir lite för gräsig.

Jag gillar dessa två svenska alternativ till alla exotiska Superfoods som finns på marknaden. Jag köpte mina från märket Biofood, och är mycket nöjd.



Kommentera

