Råbiff!

Jag hittade en fin blogg i går: morotsliv. Där finns en del rawfood-recept, och jag testade att göra dessa biffar på rödbetor och morötter. Lite roligt att de ser ut nästan som råbiffar gjorda på kött! De blev verkligen jättegoda, konstigt att jag inte har provat något liknande tidigare. Himla smidiga att göra också. Det blev en del biffar att lägga in i kylskåpet tills i morgon, det räcker nog till fyra portioner. Jag ändrade lite i receptet, så här kommer min version:

1 rödbeta
4 morötter
1/2 liten röd lök
4 dadlar
5 bitar soltorkade tomater
Ca 1 dl blötlagd mandel
salt
cayennepeppar
svartpeppar

Mixa allt till en smet. Forma biffar.

Jag åt biffarna med ugnsrostad sötpotatis, sallad, och dijonsenap, som passade väldigt bra till.

Jag gillar att rawfood är så gott och lätt att göra. Det är verkligen sååå gott! Och man behöver ju inte äta allt rått. Den är kombinationen var jättegod, och jättenyttig utan att vara helt rå. Mycket bättre än att göra egna vegetariska biffar som man steker, till exempel.

Önskar er en rå måndagkväll!



Kommentera

