Hur man gör facebook till en trevlig plats

Är du också trött på att läsa om bebiskräk, leda, förkylningar och novemberdepressioner varje gång du går in på facebook?
Har du tänkt på att det kanske har med din egen inställning att göra?

Lätt fixat!

1. Fokusera på det positiva där inne. Tänk så här ”wow, nu tar jag del av massa saker som händer i världen och ser den magnifika mångfalden och jag är tacksam att få bli inspirerad av alla dessa människor”

2. Följ några intressanta och levnadsglada personers sidor, t ex Maria och Jenny. Det garanterar en viss procent av trevliga statusar.

3. Vid behov, klicka så att du inte ser uppdateringar från personer som oftast inte skriver trevliga saker. Man behöver inte ta del av allt.

Förut hade jag en ambivalent inställning till facebook; det är ju rätt kul, men också irriterande att få all denna information kastad i ansiktet. Självklart kan man ju bara sluta att kolla facebook, men om man är lite nyfiken som jag, och dessutom använder facebook i jobbet (för att skapa event till mina dansföreställningar) så vill jag ändå ha kvar mitt konto.

Jag har upplevt en mycket stor skillnad sen jag började fokusera medvetet på det positiva med facebook. Det jag läser om är hur min gamla högstadieklasskompis har öppnat en yogastudio i min hemstad, att någon bytt till en bank som är helt igenom ekologisk – från toapappret på kontoret till det de investerar i, hur mina klasskompisar från dansskolan reser världen runt och dansar, bilder på en väns nyfödda lilla dotter, och så får jag reda på att en kompis har suttit på samma flygplan som Dalai Lama på väg till en liten bergsby i norra Indien!!!
Jag känner inte längre att jag blir överväldigad av all möjlig slags information, jag känner mer att jag får ta del av universums expansion. Och det är väldigt fint.


4 kommentarer on “Hur man gör facebook till en trevlig plats”

  1. Milea skriver:

    Jag älskar Facebook på tusen sätt. Tänk att kunna ha kontakt med så många många så enkelt! Och – jag har gjort så att jag slipper se uppdateringar från människor som vanligen skriver sånt som inte ger mig nåt.

  2. harmoniamaria skriver:

    Du är något på spåren! Jag fattar inte att så många klagar på Facebook, min sida svämmar över av positiva ord, bilder och evenemang! Men jag har ju sett till att få det så🙂 tack för länkningen!!! Kram

    • Japp, bara man ser till att få det man vill ha så blir det så🙂 Blir alltid extra glad när jag ser en uppdatering från dig!
      Jag var ju i Oslo i helgen, tänkte på att du ska flytta dit🙂 Det var coolt att gå på operataket! Kram!


Kommentera

