Eteriska oljor

Jag hittade en så bra sida om eteriska oljors effekt från ett ayurvediskt perspektiv. SÅ himla intressant! Visste ni att rosolja kan hjälpa till att öppna upp hjärtat och ge en känsla av att vara förbunden med allt? Att jasminolja inger hopp och självförtroende? Eller att talloljans jordande doft hjälper dig att känna dig väl till mods i alla sammanhang?
Förutom effekter på sinnet, kan eteriska oljor hjälpa mot allt från hudproblem, svampinfektioner och förkylningar till att motverka grått hår och mota bort myggor.

Detta är en helt ny värld som öppnar sig för mig. Jag ser framför mig hur jag när jag är en gammal vis gumma droppar olika eteriska oljor i specialblandningar till mina vänner. Jag kanske kommer att bli en medicingumma en dag… Men just nu tänker jag börja med att köpa en aromalampa och några nya eteriska oljor. De här blev jag extra intresserad av, eftersom jag domineras av vata och mår bra av att bli grundad och känna trygghet:

Ros

VPK= 
(balanserar vata, pitta och kapha)
Drottningen av oljor. En av de oljor som är svårast att destillera. Ger en känsla av säkerhet och andligt fokus. Öppnar upp hjärtat och ger en känsla av att vara förbunden med allt. Stöd vid sorg. Stärker leverns funktion och svalkar vid ilska. En gåva till kvinnor och ett stöd vid övergångsåldern. Fina sammandragande och antiseptiska egenskaper för att vårda huden, speciellt för Pitta-hud och allergier. Stimulerar till cellförnyelse och är anti-depressiv.

Vetiver
V- KP+ (sänker vata, höjer kapha och pitta)
En ojordad och splittrad vatapersons bästa vän. En av de mest centrerande oljorna. En hjälp för att gå från förvirring till klarhet och kontakt med ditt syfte i livet. Stärker nervsystemet. Hjälp vid torr och åldrande hud. Tillsammans med rosenträ ger det en fin doft för att hjälpa vid sömnsvårigheter.

Ylang Ylang
PV- K+
Lockar fram självförtroende och kvinnlighet. Balanserar det kvinnliga immunförsvaret. Minskar spänningar, kramper, negativitet och huvudvärk. Bra vid högt blodtryck, depression och ålderskrämpor, även åldrande hud. Fin att blanda med bergamot eller vetiver.

Om du är nybörjare på det här området, testa lavendelolja. Jag brukar använda den till min egengjorda deodorant, i massageolja och ibland droppar jag tre droppar i sköljmedelsfacket när jag tvättar lakan. Så mysigt med lavendeldoftande sängkläder, och dessutom har det en lugnande effekt, så det blir extra skönt att gå och lägga sig.

Lavendel
PK- Vo (sänker pitta och kapha, förändrar inte vata)
Bra för nästan alla obalanser. Om du är stressad och arg lugnar det nervsystem. Vid depression höjer den humöret. Underbar att blanda med i stort sett alla oljor. Svalkande och svettdrivande, blanda med kamomill i en bärarolja och använd över kroppen vid feber. Ta en droppe på huden (lavendel är en av få oljor som kan användas direkt på huden) vid sår, insektsbett, eksem, herpes, utslag; lugnar, förhindrar infektioner och påskyndar läkning. Användbar vid alla stressrelaterade problem, högt blodtryck, irritation och sömnproblem. En hjälp för torr hud, vid håravfall och mjäll. Vätskedrivande.

Här kan ni läsa hela artikeln.


2 kommentarer on “Eteriska oljor”

  1. Milea skriver:

    Så vansinnigt intressant – this is right down my alley!
    Och jag tänker j leva som häxa redan om ett halvår så där🙂


Kommentera

