Jaaahhhh

Först kommer min vän hem till mig med en kinesisk lyckokaka. På lappen står det: ”You will enjoy good health and financial independence.” Gärna för mig!

Sen går vi till min favoritbar där man kan sitta på kuddar och dricka te och allt är mysigt och fint, och vi pratar om buddhism och eteriska oljor. (Okej, det är mest jag som pratar om de eteriska oljorrna. Bergamott och ylang ylang… ahhh…)

Sen går jag och köper fina ekologiska frukter och grönsaker.

Sen dricker jag en juice av en halv grapefrukt, två apelsiner och en citron (bästa blandningen ever!).

Sen kollar jag mina favoritbloggar, och det är då min underbart braiga kväll blir magisk… för det första jag läser är hos Maria, som skriver:

”Det jag tänkte skriva om nu egentligen är något jag nyss stod i duschen och tänkte på. Och det är det med viljestyrka vs. att flöda lätthet mot det vi önskar. Anledningen till att viljestyrka inte fungerar är att du fortfarande håller kvar den gamla föreställningen om, låt oss säga, ”jag är lat”, och när du bestämmer dig för att ändra på det lägger du med viljans kraft en ny föreställning ovanpå som säger att ”jag är handlingskraftig”. Sedan får du båda resultaten eftersom du fortfarande fungerar från den gamla föreställningen. Du blir besviken på dig själv och känner dig hopplös som inte har tillräcklig självdisciplin och vilja. Lösningen är förstås att först släppa de programmeringar som begränsar dig, att klippa av de energimässiga banden och öppna upp för allt som du redan är. Du är allt, du är alla energier. Om du låter den energi du vill vara komma till dig, med kärlek och tillåtande, kommer du finna att du alltid har kraft till det du vill göra. Du ser, vi består av allt, vi är inte antingen eller. Om vi släpper fixerade ideer om hur och vad vi är så öppnar sig oändliga möjligheter. Jag kommer att tänka på första gången jag gjorde en Ayurvedisk pulsläsning. Då var jag tokmycket vata och hade redan innan identifierat mig med det. Ett och ett halvt år och massa medvetandeexpansion senare sa pulsläsningen att jag var nästan lika mycket av allt. Såklart! Jag är ju allt! Jag är alla energier och flödar med i precis det jag behöver vara i varje stund. Frihet!”

Och direkt efter läser jag nästan exakt samma sak på Mileas blogg:

”Igår kröp jag tidigt i säng, bullade upp mig bland kuddar och tänkte se en film som Tess rekommenderat: Beyond the Secret, the Moses Code. Jag kan rekommendera den vidare till Er som är intresserade av det andliga. Neill Donald Walsh, författaren till Samtal med Gud, medverkar.

Något som filmen inte handlade om, men som jag hamnade i bland mina tankar när jag spann vidare på något som togs upp i filmen är att vi är allt. Och allt vad vi gör mot andra gör vi mot oss själva (jag vet, man har hört det förr men det var nu jag fattade det på riktigt). Alla mänskliga egenskaper har vi inom oss.

När jag pluggade psykologi och vi gick igenom alla olika typer av psykiska störningar kände jag igen mig i varenda diagnos. Det gjorde mina klasskamrater också. Vi har alla förmågan att utveckla allt mellan depression och psykos, men alla når inte den ytterlighet på skalan att vi blir sjuka. Vi har alla tillgång till alla egenskaper, vilket innebär att vi har tillgång till alla motsatta egenskaper. Jag tror att det är viktigt att vi förstår det, accepterar det och sen väljer. En människa som inte vågar se de sidor vi kallar negativa hos sig själv kommer inte att kunna vara ödmjuk.”

Dagens slutsats: Jag är allt. Du är allt. Alla är allt. Och jag kommer att leva med hälsan i behåll och vara ekonomiskt oberoende.
Gött.


4 kommentarer on “Jaaahhhh”

  1. Milea skriver:

    Tack för omnämnandet!
    Nu har jag hunnit tänka ännu mer på det och kommer fram till att vi är allt i vansinnigt många sammanhang. Himla härligt när insikter blir gemensamma!

    • Ja, jag tänkte också på det mer i går. Jag var på väg till ett möte och var försenad, och så tänkte jag ”åhnej, nu kommer de jag ska möta tro att jag är en sån som är sen” men så tänkte jag: ”Fast det är jag ju. Men jag är också en som kommer precis i tid, en som kommer jättemycket för tidigt och till och med en som kanske inte dyker upp alls. Allt det är jag. Och så kan jag välja det jag helst av allt vil vara just nu.” 🙂

  2. harmoniamaria skriver:

    Åh vilken underbar dag och va glad jag blir att du gillade mitt inlägg!!! Så sjukt häftigt att det finns så många med samma tankar som alla upplever det här nu!! Tjohoo!!!!


Kommentera

