Att behandla sig själv på ett kärleksfullt sätt

Jag har ju börjat inse att det är väldigt viktigt att älska sig själv. Och ibland stannar jag upp och frågar mig: behandlar jag mig själv på samma sätt som jag behandlar en person jag älskar? Och det har hänt att jag upptäckt att jag behandlar mig själv mycket hårdare än andra människor som jag älskar.
Då har jag ett knep som jag tar till:
Jag frågar mig själv: Om en person jag älskar, t ex min pojkvän, skulle vara jag, i min situation, hur skulle jag behandla honom (alltså mig) då? Till exempel om min pojkvän skulle känna sig ur gängorna, trött och irriterad, vad skulle jag säga och göra då? Jo, jag skulle krama honom och säga ”Det är okej, allt kommer att bli bra.” Och jag skulle göra en kopp kamomillte till honom och vira in honom i en filt, och kanske värma vatten till varmvattenflaskan. Jag skulle säga ”Gör något som du tycker om att göra, något du blir glad av.” Och då kanske han skulle vilja kolla på en film, eller sova, eller gå en promenad, eller laga mat, eller kanske bara göra ingenting en stund. Jag skulle inte döma honom, inte fråga varför han är sur, inte bli irriterad på honom. För inget av det hjälper ju. Ändå är det så jag behandlar mig själv ibland. Jag vill veta varför jag känner som jag känner, och så börjar jag grubbla och fördöma mig själv. I stället för att känna självkärlek, vilket innebär att det finns inget att förklara, det finns inget som är fel. Jag är perfekt och du är perfekt, precis som vi är, och allt vi kan göra är att välja de tankar och handlingar som känns bra just nu.

Det som händer när man älskar sig själv är att man inser att man inte behöver något utanför sig själv. Ingenting annat än jag själv kan göra mig lycklig. Och ingenting är viktigare än att jag älskar mig själv. Det är en befrielse att känna att man inte behöver något. Jag behöver varken vänner, pengar, jobb eller något annat för att vara lycklig. För lyckan finns inte i något av detta, utan inuti mig. Och då kan jag njuta av vänner, pengar och jobb, för att jag vill det, men inte för att jag behöver dem.


4 kommentarer on “Att behandla sig själv på ett kärleksfullt sätt”

  1. Fyrtiotalisten skriver:

    Du verkar inte behöva några tips, med din insikt. Men med tanke på temat så finns denna gamla slitna bok: http://fyrtiotalisten.wordpress.com/2012/06/12/alska-dig-sjalv/

  2. Milea skriver:

    Håller med dig så mycket!- och tänk att bli älskad av någon med de insikterna – älskad av någon som inte behöver nåt!

    • Precis. Att ha ett förhållande där man inte behöver kräva något av den andre – man har ju redan allt! Vilken enorm lättnad i en relation. Att bara vara med varandra för att det är roligt, mysigt, härligt, spännande. Inte för att man behöver varandra.


Kommentera

