Bivaxljus och glada fötter

Tidigare i dag pratade jag med en vän om att det är mycket bättre för miljön och hälsan att elda ljus gjorda av bivax i stället för vanliga stearinljus. Och när jag var på väg hem gick jag in i en ekobutik för att köpa ullstrumpor, och gissa vad som låg där i en krog och väntade på mig? Bivaxljus såklart!


De är så vackra. Och så luktar de honung! Åh, så trevligt. De är ett underbart alternativ till vanliga ljus.
Varför? Jo: vanliga stearinljus innehåller till största delen paraffin, en restprodukt från oljeraffinanderier, som först bleks med starka kemikalier och sedan får sin fasta form genom att behandlas med ytterligare starka och cancerogena kemikalier. Inget man får lust att bränna i sitt hem, och andas in ångorna från, eller hur? Bivax fungerar däremot faktiskt som en naturlig luftrenare.

Bivax har en högre smältpunkt än paraffin, vilket innebär att de brinner långsammare. Så fastän priset är lite högre, får man mer valuta (och mindre gift) för pengarna. Mina kostade 3:50 € styck.

Infon om paraffin översatte jag från ett intressant inlägg om bivaxljus från My new roots, kolla in länken för att läsa mer.

Jag har även funnit den ultimata strumpan! Det är ullsockor som inte är så tjocka som raggsockor, det tycker jag blir så bylsigt att ha till vardags. Men fortfarande är de tjockare än vanliga strumpor, och gjorda av bomull blandat med ekologisk ull, så de är riktigt varma och sköna. Och så fanns de i den där fina blå färgen.

Jag har upptäckt att jag älskar att ta hand om mina fötter. Kanske beror det på att fötterna är extra viktiga för vatapersoner. När jag smörjer in och masserar fötterna med sesamolja och några droppar lavendel, och sedan låter dem omslutas av dessa mjuka sockar, då mår jag riktigt bra. Det är inte bara för fötternas välmående, utan för hela kroppen och sinnet. Hela jag känner mig trygg och omhändertagen.

Tror det är dags att tända ett bivaxljus och ta ett fotbad.


7 kommentarer on “Bivaxljus och glada fötter”

  1. Milea skriver:

    Nu känns det som om jag absolut MÅSTE införskaffa bivaxljus snarast. Den här informationen var helt ny för mig! Jag är lite sugen på bin – man kanske kan göra egna ljus? Hmmm…

    • Gör det! En helt ny ljusupplevelse! (Trodde aldrig att jag skulle kunna bli så lycklig av att köpa nya ljus)

      Jaaa! Det kan man säkert. De innehåller ju inget annat än bivax, så det måste ju bara vara att smälta det och stöpa ljus. Åh… så kan man kanske göra egna doftljus med riktiga eteriska oljor… hmmm… Då står anskaffning av bin med på framtidslistan då.

  2. tova skriver:

    Stearin innehåller dessutom till stor del animaliska fetter, så vill man inte att grisarna och korna ska lida av sitt ljusmys, så väljer man bivax.

  3. Björn skriver:

    Nu kanske jag gör lite reklam hoppas det är ok! Men jag håller med om det du skriver och jag har en liten småskalig biodling där jag och min sambo tillverkar lite bivaxljus och bivaxsalva för självhushåll och det som blir över kan man köpa. Kika gärna in på hamnens honung : )

    Mvh Har ni frågor om biodling emaila gärna oss och fråga : ) det är jättekul att få frågor av er som funderar på detta!

    • Det är verkligen ok att göra reklam för såna fina saker.🙂 Var inne på er hemsida, det ser ju superfint ut!
      Jag drömmer ju om att bo på landet och vara självförsörjande en dag, så när den dagen kommer kanske jag hör av mig och frågar om bin.🙂
      Lycka till med biodlingen och försäljningen! Så inspirerande med folk som gör fina saker🙂

      • BjörN skriver:

        Ja det behövs mera bin dom håller på att dö ut och då får vi mindre frukt och bär : )
        detsamma gillar din blogg den känns inspirerande.
        Det går att ha bin inne i stan? också, men våra bin är lite sura annars kunde jag skicka ett gäng till dig!


Kommentera

