En morgondryck

Här kommer en dryck som är fin att dricka på morgonen om man är frusen, behöver få igång matsmältningen eller känner sig lite slemmig i halsen som jag gör ibland på vintern:

Blanda saft från en halv citron med ljummet vatten. Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och blanda det med kallvatten från kranen tills det blir en bra temperatur. Tillsätt en halv tsk torkad och malen ingefära, en knivsudd cayennepeppar och en sked honung. Blanda och drick!

Var försiktig med cayennepepparn, ta hellre för lite än för mycket. Honungen minskar hettan en aning, så det är en bra kombination.

Att börja morgonen med att dricka något, och vänta ett tag innan man äter, är en väldigt bra vana. Jag läste en intervju med ayurvedaläkaren Janesh Vaidya, där han blev ombedd att ge sitt bästa hälsotips och det var just det, att dricka tre glas ljummet vatten på morgonen, och vänta 30 – 40 minuter innan man äter eller dricker något annat.

För att städa kroppen innan man fyller på med nytt liksom!


2 kommentarer on “En morgondryck”

  1. Erika skriver:

    Du inspirerar mig så himla mycket! Ditt sätt att äta, tänka, leva! Jag har haft som dröm att bli dansare i Berlin sedan jag var 11 år (är nu 18 år) så det är så himla kul att ha hittat din blogg! Jag gick innan danslinjen på gymnasiet, men pga huvudvärk/migrän varje. jäkla.dag(!) klarade jag inte av att prestera som jag ville, så jag fick byta till en teoretisk linje istället. Tyvärr har de senaste åren med dåligt självförtroende gjort att jag lagt ner min dröm om dansen eftersom att jag inte ens trott att det har varit möjligt att JAG skulle vara tillräckligt duktig (trots att jag dansat sedan jag var fyra år gammal), men efter att ha läst igenom din blogg känns livet lite mer ljust faktiskt! Jag vet inte riktigt om jag vill bli dansare längre (även om jag skulle få tillbaka självförtroendet) men jag börjar definitivt tro mer på att jag faktiskt kan ha ett liv jag trivs med, både karriärmässigt och privat. Och Berlin VET jag att jag kommer bo i så fort jag har tagit studenten, ska bara samla lite mod och pengar först (attraktionslagen, here I come!).
    Vad gäller mat, hälsa och skönhet tycker jag att dina tips är så uppfriskande. Jag har haft problem med mat i några år (ätstörningar, från självsvält till hetsätning och kräkningar) och jag är långt ifrån frisk, så egentligen ska jag inte fokusera så mycket på vad jag äter utan istället att jag äter på ett mentalt hälsosamt sätt, men jag hoppas att jag en dag ska kunna äta lite mer raw och sådär. Är så himla trött på alla konstigheter som finns i mat!

    Kanske ska sluta innan jag börjar skriva min självbiografi här (lätt hänt), men sammanfattningsvis: Du inspirerar mig jättemycket, keep going!😀 Hoppas du får en jättetrevlig jul och ett fint nytt år!

    • Tack för din fina kommentar!
      En sak om dansen: Tänk inte så mycket på om du kan ”bli dansare” eller inte. Du är den du är, och du gillar att dansa. Man är inte dansare. Detta tog ganska lång tid för mig att inse. Jag är Stina och jag gillar att dansa, därför gör jag det. Och dans är ju bara dans, det finns ingen som kan varken tvinga mig till eller hindra mig från att dansa. Jag dansar ofta här hemma, ibland improviserar jag, ibland hittar jag på en uppgift och filmar mig själv, ibland gungar jag bara runt till en Bob Marley-låt. Eller så stretchar jag eller gör yoga eller så ligger jag bara på golvet och känner hur det känns. Allt det är dans.🙂
      Och en sak om migrän: Jag har också haft problem med migrän, och jag lovar, det finns sätt att bota den. För mig har det hjälpt att fråga mig själv: Vad är det min kropp vill säga till mig nu? Vad är det meningen att jag ska lära mig av detta? Oftast betyder min migrän att jag ska ta det lugnt. Vila. Släppa alla tankar på sånt jag tror att jag måste göra, hur jag tror att jag måste vara. Det finns inga måsten. Livet är till för mig. Jag kan göra precis vad jag vill med det. Är det inte underbart? Detta har jag insett stegvis, och för varje steg har det varit en enorm lättnad.

      Berlin är här och väntar på dig🙂

      Ha det fint!!
      Många kramar


Kommentera

