Silkeslen hud – mitt bästa tips

Jag har börjat med en ny dusch/oljemassage-rutin som är helt suvverän! Min pojkvän säger att min hud känns som en oljig deg. Det låter väl lockande?

Enligt klassisk ayurvedisk oljemassage, ska man massera in tempererad sesamolja över hela kroppen, låta den sitta kvar i minst 20 min (eller över natten) och sedan duscha av sig med vatten. Detta är jätteskönt och bra för huden, cirkulationen och allt möjligt. För en vatatyp är det rogivande och bra. Grejen är att det inte riktigt blir av att jag gör oljemassage så ofta. Det beror delvis på att jag är rätt frusen av mig, och då tar det emot att stå naken och massera in sig, även om massagen gör en varm efter ett litet tag. Och sen har jag ingen lust att gå gå runt inoljad och vänta på att duscha… Och att sova inoljad känns lite kladdigt, även om det funkar.

Så här kommer mitt alternativ:

Jag går in i duschen, ställer mig under varmt vatten ett tag. Sedan tvättar jag mig med min olivtvål under armarna och de intima delarna. Sedan tar jag min lilla fina glasflaska som jag har förberett med en oljeblandning, tar lite åt gången i händerna och masserar in över hela kroppen, en kroppsdel i taget. Jag avslutar med att skölja kroppen i varmt vatten igen, men tvättar inte bort oljan med tvål. När jag klivit ur duschen torkar jag mig som vanligt, och efteråt är huden silkeslen, lite oljig, men absolut inte kletig. Helt perfekt enligt mig.

Jag tycker att det är mycket lättare att smörja in mig med oljan när huden är blöt. Ni vet, som en fuktig disktrasa som suger upp mer vatten än en torr.

Jag läste runt lite på nätet, och det är tydligen fler än jag som kör med denna metod. Någonstans läste jag att smuts antingen är vattenlöslig eller fettlöslig. Så om man tvättar sig med vatten och fett, kan man vara säker på att bli ren! Och efter att ha duschat med oljan behöver man inte smörja in sig efteråt, så det är ganska tidseffektivt också.

Nu har jag blivit lite beroende av den sköna känslan, så jag tvättar mig med olja nästan varje kväll. Men egentligen räcker det säkert med varannan gång man duschar. Jag har inte varit torr någonstans på kroppen sedan jag började med detta, vilket jag annars brukar bli på vintern.

Så vad är det för oljeblandning jag använder? Jo, det är vegetabilisk olja i form av antingen sesamolja eller olivolja, kallpressad och ekologisk. Och så älskar jag att tillsätta några droppar eterisk olja för olika välgörande effekter på kroppen och sinnet. Jag använder en liten flaska som brukar räcka till ett par insmörjningar. Jag fyller den med antingen sesam- eller olivolja och tillsätter sedan 5 – 10 droppar eteriska oljor. Ett par bra kombinationer:
Rosmarin och bergamott – Uppiggande, stimulerar cirkulationen och är bra för trötta muskler, stärker koncentrationen, luktar fräscht, är uppiggande och till och med antidepressivt. Passar bra till morgonduschen.
Lavendel och ylang ylang – Avslappnande, lugnande för både kropp och sinne. Balanserar hormonsystemet och hudens talgproduktion. Stimulerar celldelningen = är hudförnyande. Mycket trevlig doft att avsluta dagen med, för att varva ner och hjälpa till med insomningen.

Om du är ny på området aromaterapi, börja med en doft, t ex lavendel. Det är en av de mesta användbara eteriska oljorna, som balanserar det mesta. Såhär står det på shenet:

”Om en aromaterapeut fick ta med sig en enda eterisk olja till en öde ö skulle det bli lavendel, den mest mångsidiga av oljor som gör nytta i nästan alla sammanhang. Skulle ön vara befolkad och många behöva betjänas skulle valet bli detsamma, för lavendel gillas och tåls av så gott som alla.
Oljan är verkligen handgripligen förknippad med den moderna aromaterapins historia (mer under eteriska oljors historia). Allt började med en laboratorieexplosion i parfymfirman Gattefossé, ett familjeföretag grundat 30 år tidigare. En av sönerna, 29-årige René-Maurice, stod i vägen och fick släcka lågorna genom att rulla sig på gräsmattan utanför. Brännskadorna på händerna var mycket svåra, att döma av beskrivningen av tredje – fjärde graden med köttsår och förkolning. En enda sköljning med eterisk lavendelolja stoppade vävnadsdöden och gav en kraftig svettning; dagen därpå började läkningen. Någon snilleblixt från tomma intet var det knappast; franska läkare använde vid den här tiden utspädd lavendelolja för att sterilisera sår och det kan René-Maurice mycket väl ha känt till. Det unika med händelsen var att den väckte René-Maurice nyfikenhet. Han ägnade sedan fyrtio år åt att utforska och skriva om eteriska oljor och gäller idag som den moderna ”aromaterapins fader”.”

Och sist men inte minst: testa att blanda i ett par matskedar strösocker i din kroppsolja, så har du en fantastisk kroppsskrubb! Massera och skrubba kroppen och skölj med vatten efteråt.


2 kommentarer on “Silkeslen hud – mitt bästa tips”

  1. Milea skriver:

    Jag älskar att smörja mig i tempererad sesamolja – och lider inte av att gå omkring oljig en timma – det magiska tycker jag är att smörja in sig med varm olja. Himmel så skönt!

    Det där med eteriska oljor – jag måste börja med det!

    • Det låter härligt🙂
      Min favorit är vetiver. Används traditionellt i Indien för att hjälpa vid meditation, så det kanske passar dig. Jag tycker den luktar underbart, lite träaktigt och mystiskt, men inte kväljande. Pefekt i aromalampan🙂
      citat: ”Vetiver – En ojordad och splittrad vatapersons bästa vän. En av de mest centrerande oljorna. En hjälp för att gå från förvirring till klarhet och kontakt med ditt syfte i livet.”


Kommentera

