När något verkar vara en negativ upplevelse, men transformeras till något bra

För några år sedan när jag bodde i Köpenhamn flyttade jag mellan olika andrahandslägenheter eller små rum i en större lägenhet. En vår flyttade jag in i ett rum i en fantastisk lägenhet på Vesterbro, perfekt läge, och stort, ljust och högt i tak. Vilken fullträff! Trodde jag, tills jag insåg att tjejen som ägde och bodde i lägenheten var en riktigt snobbig häxa i snygg förpackning. Det var hemskt! Jag, som är ordningsam av mig, blev bombarderad med sms om att hon hittat smulor på köksbordet som var mina. Efter två månader kom hon på att hon ville göra ett utbytesår i San Fransisco. Så hon slängde ut mig och den andra tjejen som hyrde ett annat rum i lägenheten, så vi fick vackert börja leta efter boende igen. Fy! Jag höll på att repa till min första föreställning på dansskolan, och var helt slut.

MEN…

Då tänkte jag att nej nu jäklar får det vara nog, gick till ett studenboende, grät en skvätt och sa att jag blivit utslängd och inte hade någonstans att bo. Jag fick en egen liten lägenhet som jag bodde kvar i resten av studietiden, och trivdes hur bra som helst. Vilken lyx att bo själv, och att ha ett förstahandskontrakt!!

Och den där tjejen som hyrde det andra rummet och också blev utslängd, visade sig bli min fina vän Johanne, kanske världens mest entusiastiska, positiva människa! Hon fick också en lägenhet i samma studentkomplex, två våningar över min. Vi har peppat varandra när det var tufft i skolan (hon pluggade till arkitekt), ätit lååånga mysfrukostar hos varandra, lånat ut varandras lägenheter till familjemedlemmar på besök. Vilken skatt att ha en sån vän till granne.

Nu har hon fått jobb i Sverige fick jag veta från hennes senaste email. Jag kom att tänka på hur den där till synes jobbiga och onödiga flytten var absolut nödvändig och fick så värdefulla konsekvenser…



Kommentera

