Flapjacks

Idag bakar jag! Flapjacks är väldigt gott som mellanmål när man är på språng och de kan göras mer eller mindre nyttiga. Jag kör på en mer nyttig variant (vilket ni kanske kunde lista ut), men de smakar ändå som kakor! Havre känns alltid så bra i magen tycker jag, speciellt på vintern när jag vill äta lite tyngre. Jag kryddade mina flapjacks med kanel, kardemumma och ingefära, värmande och bra kryddor för årstiden, men man kan också smaksätta med choklad, torkad frukt, nötter eller vad man känner för.

Jag utgick från ett recept från bloggen söta saker, en mycket fin kakblogg.

Här kommer min version:

50 g smör
1 dl kallpressad kokosolja
5 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1/2 dl hackade mandlar
2 msk rårörsocker
4 msk honung
en rejäl nypa salt
vaniljpulver
kanel
kardemumma
ingefära (torkad, malen)

Blanda allt och platta ut smeten i en fyrkantig form (ca 20X20 cm) med bakplåtspapper i. Tryck till ordentligt så att kakan blir kompakt. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader. Vänta tills den svalnat helt och skär sedan i rutor.

DSC00565

Nu är de färdiga! Oj, vad gott.

DSC00567



Kommentera

