Zen and the art of happiness

Jag skrev ju att jag har massa bra boktips på lager, här kommer ett av dem: Zen and the art of happiness av Chris Prentiss.

DSC00564

Detta är en liten bok som fångade min uppmärksamhet när jag läste de inledande raderna: ”There is only one way to achieve lasting happiness. That way is simply: Be happy.”
Hehe. Visst är det så?

Boken förmedlar i all sin enkelhet djupa insikter om universums lagar. Kan verkligen rekommendera den till alla som är intresserade av att vara lyckliga! Jag fick flera aha-upplevelser när jag läste den. Ska försöka beskriva en av dem här:

” Imagine that God appeared before you this instant and said: ”I promise you that everything that happens to you from this moment forward will be of the greatest benefit to you and will bring you the outmost good fortune.” Suppose God went on to say: ”Even though what happens will sometimes appear unfortunate and hurtful, in the end your life will be wonderfully blessed and hugely benefited by whatever happens.” Wouldn’t it be the best piece of news you could hear? (…) I am not talking about the phrase we commonly hear, ”try to make the best of it”, which means ”The situation or event really is bad and terribly unlucky, but do what you can to salvage some good out of it.” Nor do I mean that within even the worst event possible, there can be found a tiny bit of good.
I am not thinking in terms of such limiting ideas. I am thinking in unlimited terms, where every event that befalls you is absolutely the best possible event that could occur – that there is no other event imaginable that could benefit you to any greater degree.”

Det här var något nytt för mig. Jag har hela tiden tänk att bra och dåliga saker händer (beroende på vad man manifesterar), och att man får hitta sätt att deala med det dåliga som händer. Men han föreslår alltså att man kan se det som att precis allt som händer är för ens absolut bästa, och kommer att vara till ens fördel i slutändan, även om man för tillfället inte kan räkna ut exakt hur. Väldigt intressant. Jag har experimenterat med denna tankegång, och ja, den ger en lättnad. Lättnad leder till glada känslor och glada känslor leder till trevliga manifesteringar i vardagen. Så är den goda spiralen igång och man är helt enkelt glad för att man är så glad! Ja, jag har tänkt flera gånger den senaste tiden – åh, vad jag är glad att jag är glad. Och så blir man ännu gladare för för att man tänker på hur glad man är, och man kommer inte ens ihåg varför man var glad från början. Och det spelar ju ingen roll, när man kan njuta av att vara glad!


6 kommentarer on “Zen and the art of happiness”

  1. Subi skriver:

    Tack för dina tankar. Intressant det där med lycka. Min tanke har alltid varit att lilla jag inte kan förstå vad den gudomliga universella ordningen har för planer för mig. Ofta så kan man inte alltid förstå kärnan av tillvarons upplevelse, att det finns en allomfattande kärlek som ser till att man upplever och möter det i livet som gör att man utvecklas och lär sig att komma närmare sig själv genom livets lärdomar. Att platsen där man är precis nu är helt rätt.

    ”The place where you are right now, god circled a map for you,
    wherever your eyes and arms and heart can move
    against the earth and the sky, the beloved has bowed there-
    the beloved has bowed there knowing you were coming..”
    -Hafiz

    Tacksamheten i varje situation och möte som gör att varje ögonblick berikas och gör en rikare i ens erfarenhet på denna resa. Tacksamheten i svåra situationer som gör att man får tillfälle att utöva sitt tålamod, uthållighet och tillit.
    Jag känner människor som berättat att deras största motgångar i livet där de förlorat precis allt har lett dem till en djupare förståelse av livets mening och som på så sätt lett dem till ännu större lycka. Om man förlorar allt så kan man bara vinna efter det.
    Dessutom så tror jag att synen på lycka är väldigt begränsat hos många (även mig), att man ofta tror att lycka påverkas av ens yttre tillstånd. Självklart blir man glad av framgång, men om man tror att sådan lycka ska skänka en riktig glädje, så kommer man definitivt att förlora den någon dag. Yttre lycka är bara varaktigt, och det är något som alltid kommer och går.
    Men behöver man vara lycklig i livet? Ibland känner jag att om jag släpper kravet på att vara lycklig och helt enkelt försöker finna mig i att det är helt okej att inte vara lycklig hela tiden så blir det genast lite mera kravlöst. Sökandet efter lycka förutsätter ju alltid att man är olycklig i sin utgångspunkt.🙂 Har själv börjat undersöka detta lite mera, från ett perspektiv av mindfullness och Yin Yoga meditation för tillfället, att hålla ett avstånd till sina känslor och låta dem utspela sin tokiga teater så mycket de vill. Bara man behåller en liten ventil av space kryddat med lite empati och acceptans till sig själv. Men livet är väl också en evig resa att förstå, utforska och uppleva just detta…

    Tack för din inspirerande blogg! Jag brukar egentligen aldrig läsa bloggar, men på något sätt hittade jag den i en länk i rawfoodmiddagars facebook-grupp och fastnade för den!🙂

    • Subi skriver:

      Och förresten, finns det någon gräns för hur lycklig man kan bli/vara? Hur mycket lycka är ”tillräckligt”?
      Läser boken ”Hur man för det man önskar och är nöjd med det man har” av förtattaren John Gray (som bl.a. skrivit ”Män är från Mars, kvinnor från Venus”) Men läsandet går lite trögt för jag läser flera andra böcker samtidigt och pluggar naturmedicin just nu på Biskops Arnö folkhögskola…(har du hört om den utbildningen? det är lite kul, för många av de tips som du ger här är precis sånt som man lär sig där).

      • Jag tror kanske att när man är helt nöjd med det som är just nu, så är man så lycklig man kan vara. Och just nu är ju bara ett kort ögonblick. Så om man inte är lycklig just nu, kan man bli det i nästa just nu. Tänk vad många chanser vi har…

        Har aldrig hört om den utbildningen. Men vill gärna utbilda mig inom örter och sånt i framtiden. Ska kolla upp detta! Det måste vara så fantastiskt att få lära sig om naturens läkemedel.

    • Tack för din intressanta kommentar! Intressant det där med att släppa kravet på att vara lycklig. Håller med om att det känns bättre att tänka att det är ok att inte vara lycklig hela tiden, men samtidigt känns det ju roligare att vara lycklig än att vara olycklig… För mig är egentligen själva lyckan inte det allra viktigaste. Det viktigaste är att jag kan känna mig själv, se mig själv, vara med mig själv och växa, utvecklas. Expandera. Det är det som är hela poängen tänker jag. Och om jag kan få växa, utvecklas och expandera, så leder det väl till en slags lycka, eller känsla av att allt är rätt.

      Det kan vara ganska fascinerande att betrakta sin känsloteater🙂 Ibland upplever jag att samtidigt som känslorna leker drama queen, så finns det en annan plats inuti mig som lugnt säger: ”Jaha.” Bara det. Och det där jaha:et är så skönt att höra. Jaha. Ok. Allt är skit? Jaha. Alla människor är sååå irriterande? Jaha. Inget mer liksom. Bara ett enkelt jahaja.

      Jag tycker att jag lär mig om och om igen att lycka inte på något sätt ar förknippad med någonting som sker utanför mig själv. Jag förstår det, fast jag glömmer bort det, och så kommer jag på det igen…

  2. Leva Yoga skriver:

    Åh vad glad jag blev (blir!) av att läsa din blogg, du tar upp precis sådant som jag känner är viktigt, meningsfullt och som verkligen berör, såväl djupt som brett. Tack för att du delar med dig av så mycket tänkvärt, sunt, bra, intressant och inte minst positivt!! Hittade den av en slump igår (har aldrig följt en blogg tidigare : ) och likt en magnet drogs jag in i något som jag känner var menat att ske just här och nu. Där jag befinner mig just nu, med flera olika prövningar och utmaningar, kändes det levande och inspirerande att ta del av dina ord, tips och tankar ~ ett stort leende spreds över mitt ansikte när jag precis läste det du delat och kommenterat ur ”Zen and the art of Happiness”! Så glädjande. Lättnad och glada känslor är verkligen trevliga manifesteringar i vardagen. Lyckospiral : )
    Tack snälla _^_


Kommentera

