Leverrening

I dag ska jag göra en leverrening. Leverrening kan vara bra att göra för att få styr på matsmältningen, för att få bort gallstenar och hjälpa mot annat som allergier, migrän, dålig hy och högt kolesterol. Man avgiftar kroppens avgiftningscentral helt enkelt! En ayurvedisk läkare har sagt till mig att jag skulle må bra av att rena levern. Jag har migrän ibland, och det kan bl a orsakas av att levern inte fungerar som den ska. Så nu ska jag ge min lever en nystart; först rening och sen ska jag äta kapslar med mariatistelextrakt som stöder leverns funktioner. Ska bli spännande!

Jag gjorde en leverrening förra året, som en del av juicefastan, och jag fick ut en hel del gallstensgrus, vilket kändes bra.

Jag använder mig av en helt naturlig metod, och allt man behöver är epsomsalt (kallas också glaubersalt och bittersalt, och består av magnesiumsulfat), kallpressad olivolja, en citron och en grapefrukt.

Kuren tar två dagar att göra. Den går till så att man på fastande mage dricker epsomsaltet blandat med vatten i flera omgångar under kvällen och nästa morgon. Det öppnar upp gallgångarna så att stenar och slagg kan vandra ut. På kvällen dricker man olivolja blandat med grape- och citronjuice. All olivolja chockerar gallan, så att den pressar ut stenarna. På morgonen dagen efter springer man på toa (epsomsaltet är laxerande) och ut kommer gallstenar (om man har några). Såhär kan de se ut: (Äckligt, men fascinerande tycker jag!)

https://i0.wp.com/www.monicalandin.com/leverrening/gallsten_delad.jpgBild

Fastän de flesta inte känner av det, har nästan alla människor lite gallstenar. Till och med barn!

Några dagar innan kuren äter man ren och bra mat med mycket kolhydrater och lite fett och protein. Och det kan det vara bra att fortsätta med även efteråt.

Om ni vill göra en leverrening, läs noga hur på den här sidan.

Sanna Ehdin skriver också om leverrening.

Och här finns en ganska rolig beskrivning av hur det kan gå till rent praktiskt.

Så… dags för första omgången av epsomsaltet. Önska mig en fridfull natt!


3 kommentarer on “Leverrening”

  1. Hedvig skriver:

    Hej!
    Läste att du har gjort en leverrening i kombination med juicefasta och jag har planerat att göra samma sak med start imorgon.
    Tänkte fasta i tre dagar och sedan köra leverreningen dag 4 & 5. Min fundering är om man ska bryta fastan med kostråden för leverreningen eller om det blir för starkt för kroppen och att man istället kör någon grönsaks/fruktjuice även dag 4 istället för råris och gröt som rent instinktivt känns lite stark för magen.
    Hur gjorde du och hur gick det?

    • Hej! Ja, jag tror det är bättre att hålla sig till juicer under dag 4. Jag vill minnas att det var så jag gjorde och det gick fint. Kom ihåg att trappa upp ätandet suuuperlångsamt, börja typ med en halv frukt eller så och fortsätt öka successivt för varje mål.
      Lycka till!

  2. […] Det finns en väldigt enkel och billig metod för att rena levern på ett effektivt sätt. Jag har tidigare skrivit om den här. […]


Kommentera

