Efter leverreningen och vattenlavemang

Jotack, leverreningen gick bra!
Det är lite utav en utmaning, men inte så farligt. Efter en förmiddag tillbringad mestadels på toa, mår jag just nu prima. Jag har till och med tagit en lång promenad och varit och handlat, blev förvånad själv att jag hade energi till det.

Jag fick inte ut några stenar, och jag antar att det beror på att jag inte har några. Det var ju inte så mycket förra gången heller. Men det känns ändå bra att ha städat upp litegrann inuti. Jag fick för mig att mina ögon såg extra klara ut i morse. Det gjorde de också när jag gjorde juicefastan förra året… Undrar vad det beror på.

Epsomsaltet har ju laxerande verkan, så det blir lite utav en tarmrening på köpet. Jag passade på att göra ett vattenlavemang i morse, när jag ändå höll på. Det är bra för att hjälpa till med utrensningen, särskilt om man har stenar hjälper det till att få ut dem. Det är också bra om man har problem med matsmältningen (vilket ju är grunden till i princip alla sjukdomar). Eftersom största delen av immunförsvaret sitter i tarmen, är det bra att hålla den välfungerande i förebyggande syfte. Vattenlavemangsutrustning kan köpas på apoteket. Så här gjorde jag:
Kokade 1,5 liter vatten i 15 minuter, för att få bort klor och andra eventuella orenheter. Tog i 1,5 tsk salt, eftersom det hindrar att vattnet sugs upp av tarmen. Sedan lade jag i en msk torkade kamomillblommor som fick ligga i vattnet medan det svalnade till kroppstemperatur. Kamomill är ju lugnande för magen, så det kändes fint att använda nu när jag håller på att stöka runt med den.

Så alltså, låt vattnet svalna till rumstemperatur, häll över i lavemangsbehållaren, in med slangen och låt vattnet långsamt rinna in. Håll kvar så länge du pallar, jag klarade nog lite mer än fem minuter, och ut med det i toan. Klart!


2 kommentarer on “Efter leverreningen och vattenlavemang”

  1. milla skriver:

    Detox har jag gjort två gånger har följt Ulrika Davidssons bok den var bra och då gjorde man maträtter skönt att få tugga och inte bara dricka. Leverrening har jag funderat på men aldrig gjort.


Kommentera

