En slags detox

Det finns så många olika detoxdieter och fastekurer, en riktig djungel är det. Jag ville göra någon slags fasta i samband med leverreningen, men bestämde mig för att inte göra en juicefasta igen. Jag vill äta mer, och kunna vara mer aktiv under fastan. Det är för tråkigt att bara vara hemma och dricka juice helt enkelt. Jag har träffat så många nya dansare och musiker senaste tiden, så nu har jag massor av sessions inbokade. Så kul! Och då vill jag ju inte sitta och frysa i ett hörn, haha.

Så jag tänkte uppfinna min egen detox och gå på känslan. Den kommer att bestå av grönsaker, frukter och lite nötter och fröer. Lite vegetabiliska oljor. Färska örter, kryddor, ört-teer och mina älskade nypon- och nässelpulver får också vara med. That’s it.
Jag tänker mig att det blir mycket juicer, smoothies och mixade soppor. Det är bra, för det avlastar matsmältningssystemet så att kroppen får mer energi till att rena och bygga upp sig själv.

Jag tänker äta så mycket som jag har lust med, men känna efter lite extra och äta mind-fullt.

I dag har jag ätit:

Juice på morot, äpple, selleri och spenat
Smoothie på hallon, grapefrukt, blodapelsin och citron
Smoothie på banan och mandelsmör, toppad med lite hampafrön

Och ikväll blir det lite surkål med grönsaker, och kanske en till juice.

Och så har jag druckit ayurvedate, pepparmintte, vatten och linfröavkok.

Surkål är förresten jätteviktigt att äta för att få tillbaka de bra tarmbakterierna efter att man gjort reningar. Mjölksyrad kål ska det vara, den som finns i kyldisken.


2 kommentarer on “En slags detox”

  1. Lesthi skriver:

    Nu har jag kommit igenom halva din blogg och jag måste bara säga innan jag läser vidare att jag är så glad att jag hittade hit. Din blogg kommer att få bli lite av min bibel nu ;D så tack!


Kommentera

