Detox- och leveruppdatering

En cool effekt av leverreningen: Mitt luktsinne förbättrades! Jag upplevde samma sak när jag började med rawfood för ett par år sedan. Så himla häftigt. Bevis: jag satt i köket och kunde känna lukten av rengöringsmedlet som tanten som skurar trappuppgången använde. Och så känner jag lukten av alla berlinhundars små avlämmningar… en mindre trevlig effekt kanske. Men det påminner lite om att vara i Indien, hehe. Ok, väldigt subjektiva bevis får man väl säga, men jag känner tydligt skillnad.

Och detoxen: Jag mår verkligen bra av att äta mestadels frukt och grönsaker. Jag har haft sån energi! Har dansat massor varje dag de senaste veckorna, känt mig superglad och social, har träffat massa nya intressanta människor. Jag är förstås noga med att sova och vila ordentligt också, och ta mig tid att vara för mig själv och meditera och ibland ligga och stirra upp i taket en stund. Men tillbaka till maten: nu har jag så smått börjat ta in lite ris, havre, ägg, tofu och ost igen. Testade även att dricka en varm choklad, men ojoj, det kändes inte bra i magen efteråt. Mjölkprodukter går bra i små mängder. Men det får mig att tänka att de där små mängderna inte är så himla bra för kroppen heller… Och det är ju så lätt att äta bra, man behöver bara lära sig lite nya, goda recept.

Jag hittade en massa bra recept på internet, i en tidning som heter Whole Living. De är gjorda som en del av ett detoxprogram (kolla in länken!!), och det är Sarah Britton, som driver bloggen my new roots, som har skapat dem. Här kommer min version av en jättegod, krämig broccolisoppa, som jag översatt från engelska:

Ingredienser
1 msk kokosolja
1 mellanstor gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 liter vatten
2 tsk örtsalt
1 broccolihuvud, i bitar
7 dl babyspinat
1 avokado, i bitar
salt
peppar
cayennepeppar

Fräs lök och vitlök i kokosolja på medelvärme i 6 – 8 min. Tillsätt vatten och örtsalt (jag använder örtsalt i stället för buljong). Koka upp. Tillsätt broccolin och låt koka i 2 min. Tillsätt salt, peppar och cayennepeppar. Ta av grytan från värmen och tillsätt spenaten.
Häll soppan i en mixer tillsammans med avokadon. Mixa till en puré. Garnera med lite olivolja och mer avokado.

Jättegod och krämig!


6 kommentarer on “Detox- och leveruppdatering”

  1. Milea skriver:

    Hej!
    Saknar dig & hoppas att du mår fint!
    Kramar!

  2. Erika skriver:

    Hej, jag läste om dina mensexperiment (haha), med nypon, sesam och röllekate alltså! Du använde ju nyponpulver, men jag undrar om nyponskalsmjöl kan funka lika bra? Hälsokosten här i stan har ett från Risenta som är mycket billigare än nyponpulver, så vet du om vitamin- och mineralinnehåller är lika bra?

    • Hej! Ja, jag tror att nyponskalmjöl är samma som nyponpulver. Men sist jag skulle köpa det, så hade de en annan variant som var gjord av hela nyponet. När jag frågade sa de i affären att pulvret från nyponskalet kan man göra nyponsoppa av, men pulvret från hela nyponet är mer för hälsoeffekten. Så det verkar som att det är mer näring i pulvret från hela nyponet, men jag har använt båda, och båda funkar. Jag köper mitt från märket biofoods. Lycka till!!

  3. Linnéa skriver:

    Hm, detta låter spännande! Blir lite förvånad bara, är detta rawfood? Det är ju varm mat!🙂 Har lust att få mer inslag av rawfood i min kost men blev samtidigt lite ”off” på idéen när jag insåg att det är så lite ”varm” mat. Då jag har märkt att min kropp mår bäst av små måltider varm mat. Är det jag som missförstått? Oavsett vilket, detta recept ska provas! Ha en skön söndag, kram!

    • Hej! Nej, detta är inte alls rawfood🙂 Den detoxen jag gjorde baserade jag mest på tillagade grönsaker och rå frukt. Jag klarar inte att smälta råa grönsaker så bra, så jag äter inte det så ofta, speciellt inte på vintern. På sommaren gör jag mer sallader och sånt. Hm, jag skulle nog ta det lite lugnt med rawfooden om jag var du, eftersom du kommit fram till att varm mat passar dig bäst. Det kan vara ganska individuellt vad man mår bra av, och jag tror att rawfood inte behöver vara det enda hälsosamma alternativet. Men om du vill äta rawfood kan du ju värma den litegrann, upp till 42 grader (typ lite mer än fingervarmt) är ”tillåtet”, eftersom enzymer och näringsämnen bevaras. Så du kan ju testa en raw soppa och värma den försiktigt. Annars: är mycket frukt!🙂 Det gör jag och älskar det!


Kommentera

