Att vara sig själv

Hej!

När jag började skriva den här bloggen kände jag mig ganska ensam om mitt sätt att leva och tänka och äta. Eftersom jag hade ändrat så mycket i mitt liv kände jag att jag inte kunde eller ville vara på samma sätt som förut, och det kändes jobbigt i sociala sammanhang där folk såklart förväntade sig att jag skulle vara som vanligt, som förut. Eller… det kanske var mer så att jag förväntade mig att det skulle förvänta sig det. Och min förväntan manifesterade sig. Men i alla fall: Det kändes konstigt och falskt att låtsas vara som förut, och jobbigt att behöva förklara att jag hade förändrats. Det är faktiskt bara två personer som jag känner i verkligheten, som jag kände innan jag började blogga, som vet om att jag gör det. (puss till er, D och L!) Men i och med bloggen har jag fått en kanal att uttrycka mina tankar om allt det nya, och jag har kommit i kontakt med så fina och intressanta människor. Det har varit jätteviktigt för mig.

För ett tag sen bestämde jag mig för att jag ville leva mer ärligt. Vara mig själv med andra människor, och inte vara så himla rädd för att behöva förklara och stå för mina val. Det har gått steg för steg, och nu känner jag faktiskt flera personer som jag kan prata med alla de här sakerna om och det är en sån lättnad! Aaaaahhhhhhhhhh. Som en lång utandning.

Jag är så glad att jag bor i en stor stad kan möta så många nya människor så lätt. Jag är så glad för mitt jobb som jag älskar, som också innebär att samarbeta med så underbara inspirerande människor. Jag älskar att dansa, jag älskar att prata om improvisation, jag älskar att göra det varje dag! Jag älskar att gå i Alexanderteknikskolan, jag älskar att se mina lärare och de andra eleverna där. De är levande exempel på hur jag också vill vara.

Nu har våren kommit till Berlin. Det har varit sol i tre dagar, så fint, så fint!


6 kommentarer on “Att vara sig själv”

  1. valere skriver:

    Vilket fint och öppenhjärtigt inlägg! Då ska jag passa på att berätta hur du har inspirerat mig som läsare. Jag brukar egentligen inte följa bloggar, men din är den första och egentligen fortfarande enda som jag verkligen följer regelbundet. Jag snubblade in här i december förra året, förmodligen genom att googla på BM-metoden eller så. Hittade dina fina råd om om hud- och hårvård, införskaffade genast bland annat sesamolja, hårborste av svinborst, olivtvål och tvättlappar för att ocm’a🙂 Fick inte BM att funka så jag provade BS i stället vilket jag känner mig nöjd med och blev inspirerad av läsa om WO, vilket jag själv nu hoppas på framöver. Även dina andliga inlägg uppskattar jag mycket! Nu, efter 2-3 månader av att följa dina tips är jag redo att testa lite nytt och ”stå på egna ben”, men dina inlägg har verkligen verkligen betytt mycket för mig i min väg mot ett naturligt och kemikaliefritt leverne. Tack!!

    • Tack för din fina kommentar!! Jag blir så glad🙂
      Jag tror verkligen att genom att sprida praktiska tips om hur man kan förändra sina vanor, kan vi förändra världen mycket snabbare än genom att prata om hur dåliga kemikalierna är. Det är häftigt! Och så är det häftigt hur naturlig hårvård och andlighet faktiskt hänger ihop, och att det ena kan leda till det andra…
      Ha en fin, naturlig och kemikaliefri dag!!

  2. Dragana skriver:

    Om det inte fanns människor som vågade tänka egna tankar skulle världen inte utvecklas. ”only the dead fish follow the stream” som Louise Hoffsten sjöng på Mello i helgen.🙂
    Jag är så otroligt glad och stolt över att ha så klok vän som du! Tänk om du inte hade delat med dig av dina tankar den där sommaren för snart två år sen – alla funderingar kring mat, naturlig skönhet och attraktionslagen. Jag hade inte varit hälften så lycklig (eller snygg, haha) om du inte hade inspirerat till att hitta tillbaka till sig själv och inte bara att följa strömmen. Jag älskar dig så otroligt mycket och du inspirerar alltid mig till utveckling!! ah, där kommer tårarna🙂 puss på dig!

    • Åh, men du vet ju hur lätt jag lipar!!! Men när det är av glädje, stolthet och kärlek så är det bara fint. Och tänk att just du är tillräckligt trygg i dig själv för att våga lyssna på nya tankar. Det är stort. Det har gett mig mycket inspiration. Åh, jag älskar dig så mycket och är så glad för att du alltid har tyckt om mig precis som jag är. Och jag har alltid tyckt om dig precis så som du är. Fast vi har varit så olika…men kanske är vi inte så olika längre. Vissa vänner växer man ifrån, andra växer man ihop med. Puss min fina, vackra vän!!

  3. Ann Ängmo skriver:

    Mysigt du verkar ha det!
    Jag undrar om du vet något bra mot socker begär!

    • Det vet jag🙂
      1. Sluta äta socker. När man inte är beroende längre har man inte begär.
      2. Ät annat som är sött! Frukter, torkad frukt. Testa mixad fryst banan i stället för glass, eller testa någon rawfood-efterrät. Jag brukar äta äppelskivor med mandelsmör smakar godis.
      3. Drick lakritste. Hjälper mot sötsug.
      Lycka till!


Kommentera

