HSP = vata?

Det blev mycket respons på inlägget om HSP, kul att så många känner igen sig. Viktigt att sprida informationen, eftersom det ger en sån lättnad att veta att man trots allt inte är så knasig, och att det finns fler som fungerar på samma sätt.

Nu till nästa fundering: Allt som stämmer in på en HSPerson, stämmer också in på en person med mycket vata i sin konstitution, eller vataöverskott, enligt ayurveda: Känslig, kreativ, stor inlvevelseförmåga, behöver mycket vila, har ett rikt inre liv osv. Och om man är i obalans: stort behov av fasta mat- och sömnrutiner, oregelbunden matsmältning, blir nervös av resande och annat.

Jag ser ett samband! Så nu undrar jag – ni som läser detta som är HSP, är ni också vata till stor del? Jag är vata/pitta, men alltså med tyngdpunkt på vata. Skulle vara så intressant att veta.

Att läsa om HSP var lite samma känsla för mig som när jag läste om Ayurveda för första gången – jag fick reda på det jag egentligen redan visste, men så skönt att få ord på det, och råd om hur jag kan ta hand om mig själv på bästa sätt.


14 kommentarer on “HSP = vata?”

  1. valere skriver:

    Intressant! Jag är, precis som du, vata/pitta med tyngdpunkt på vata.🙂

  2. Anne-Sofi Ekholm skriver:

    samma gäller för mig, men när jag var i Indien menade en Ayurvedaläkare att jag var en tredjedel av varje dosha vilket tydligen är ganska ovanligt🙂

  3. Milea skriver:

    Intressant koppling – men jag är är inte Vata.

  4. Julia skriver:

    Jag känner igen mig i mycket av det jag läst om HSP och även i vata-beskrivningar. T.ex. går lätt ner i vikt, blir lätt trött, har synliga blodkärl. Har läst att raw food är inget för vata, inte till 100% i alla fall.
    Hälsningar

    • Intressant. De flesta ayurvedapraktiker rekommenderar inte rawfood till vata, men det finns även de som gör det, t ex Gabriel Cousins. Personligen gillar jag att äta mycket söt frukt, som ju passar vata, och att ågkoka mina grönsaker.

  5. Maria skriver:

    Mycket intressant !! Jag är en typisk vata med vissa inslag av pitta ..
    Men det här med raw .. ha ju precis börjat intressera mig för det!!
    Lyssnar nog lite på Gabriel Cousins här ..😉

  6. emmaohrwall skriver:

    Jag är HSP och primärt Pitta och sekundärt Vata. Eftersom ayurveda även berör personlighetskaraktärer så borde det väll finnas någon koppling till HSP. Jag har även hittat personlighetstyper inom homeopati som väl beskriver HSP-personer.

    När det kommer till mat så tror jag på att testa sig fram man vet ju oftast själv om man mår bättre eller sämre… Heja Rawfood🙂

    Tack för bra blogg!

    • Verkar vara flera som är en blandning av vata och pitta… Intressant att det kan relateras till homeopati också.
      Ja, det är ju det enda som egentligen funkar när det kommer till mat (och allt annat också för den delen), att testa själv. Krävs tålamod dock!🙂
      Varsegod!!

  7. Ida skriver:

    Jag har också tänkt på likheterna mellan vata och HSP. Själv är jag en blandning av vata och pitta. Men jag har en kompis som är mycket tydlig HSP och hon är tydligen en blandning av pitta och kapha. Men avta-obalans kan ju uppstå ändå.

    När jag liks är igång och skriver vill jag passa på att hålla med om det du skrev i förra inlägget om att det lätt blir lite offer-metalitet när HSP diskuteras. Det är lite synd, för min erfarenhet är att personer med HSP brukar vara dem som flyttar berg av bara farten; oerhört kraftfulla personer med andra ord. Det gäller att hitta den där berömda och omtalade balansen i tillvaron…🙂

  8. klingborn skriver:

    Trillade in på din blogg och hittade bland annat det här. Så jag tänkte svara 😉 Jag har dominerande Pitta och sedan Vata. Svarar positivt på alla frågor om HSP 😜 Men trots Pitta dominans så har jag väldigt mycket Vata också. 💖 Min äldsta dotter har Vata dominans och är HSP. 💖

  9. Sparsessan skriver:

    Gammalt inlägg men jag är både HSP och Vata


Kommentera

