Mån-te

Egentligen heter det mens-te. Men vissa i min närhet är lite känsliga, så jag döpte om det till mån-te. Det låter ju väldigt fint. Och det är också fina grejer! Jag har tidigare skrivit om mitt lyckade mensexperiment. Jag träffade en vän som även hon hade testat röllekate, och också fått mindre riklig mens. Så det rekommenderar jag verkligen!

Men nu tar vi och uppgraderar oss en smula, va? Jag hittade recept på en örtblandning som består av:

Rölleka – mkt kramplösande, minskar blödning och driver ut vätska=gör att man känner sig mindre svullen
Salvia – bra mot svettningar som orsakas av hormonsvängningar (också bra för minnet som en bonus)
Pepparmynta – uppiggande om man är seg och avslappnande om man är uppe i varv, bra för matsmältningen
Citronmeliss – lugnande för en PMS-ig dam! Och bra för magen.
Ringblomma – kramplösande, bra för cirkulationen.

När man blandar örter är det bra att tänka på att när man förvarar dem tillsammans kan de förlora effekt. Därför förvarar jag örter var för sig (i tätslutna glasburkar, gärna mörkt) och blandar endast den mängd jag har för avsikt att använda inom den närmaste framtiden. För detta teet tog jag två msk av varje ört, kanske något mer av röllekan. Blandade i en bunke:

DSC00592

Och hällde över i en glasburk:

DSC00593

Så vackert med ringblommans gula blad!

Laga teet såhär: Häll en kopp kokande vatten över en rågad matsked av örtblandningen. Låt dra under lock (viktigt!!!) i ca 15 min. Drick! 2 – 3 koppar om dagen före måltid. Man kan börja några dagar innan mensen kommer. KOm ihåg att dricka mycket vatten också eftersom örterna är vätskedrivande. Och ta det lugnt under mensen!


4 kommentarer on “Mån-te”

  1. Vill även lägga till några bra kvinno-örter på listan som vi brukar använda oss av här på kursen Naturens Medicin på Biskops Arnö🙂

    Hallonblad och Daggkåpa- innehåller garvämnen som har en sammandragande effekt, kramplösande och livmoderstärkande. Två teskedar till en kopp te vid menstruationskramaper.

    Lomme- blodstillande, minskar kraftigt vid rika blödningar.

    Shatavari- allmänt stärkande på kvinnors reproduktiva organ.

    Kyskhetsträd- vid PMS

    Kvanne- en värmande ört som reglerar menstruationen

  2. Har druckit te med hallonblad i nu ett par dagar och råkar just ha fått min mens. Vet inte om det har en koppling, jag får se hur nästa mens blir. Men för tillfället blöder jag inte alls lika rikligt som jag brukar. Daggkåpa och hallonblad är just det jag tänkt göra eget te på då jag har båda här på gården🙂

    Rölleka tror jag inte att jag klarar av doften och smaken på😉


Kommentera

