En paus

Nu är jag i Sverige och hälsar på familj. Så mysigt att smyga sig ner till mammas vardagsrum och yoga på den tjocka mattan med utsikt över snöigt landskap och morgonsol. Lite omväxling mot en grå berlinbakgård, hehe. Idag blir det loppis/secondhand-runda och inköp av svenska pocketböcker, hurra!! Tar alltid med mig ett gäng till Berlin varje gång jag varit i Sverige. Älskar att läsa på svenska. Jag läser supersnabbt, har alltid slukat böcker på nolltid, så jag har gjort särskild plats i resväskan för många böcker. Med hjälp av attraktionslagen brukar jag alltid hitta de böcker jag vill ha på röda korset och myrorna.

På tisdag åker jag vidare mot tio dagars tystnad och meditation – vipassanakurs! Så det blir en paus här.

Jag har väntat länge på att få tillfälle att göra detta, och nu passade det perfekt med ledighet från skolan och en kurs på det stället jag ville åka till. Det känns otroligt spännande! Och nervöst, hur kommer det kännas att vara med mig själv hela tiden i tio dagar…? Vi snackar alltså omkring tio timmars meditation om dagen, inga böcker, ingen tv, ingen dator, ingen telefon, inte ens ett skrivblock får man ha. Och så är man tyst. Inget prat. Ojoj. Det blir intressant. Det känns att detta kommer att lämna avtryck i mitt liv. Fast jag vet inte exakt hur ännu. Självklart blir det rapport här på bloggen när jag kommit hem igen.

Ha en underbart fin påsk allihop, ta hand om er och njut av våren som är på väg!


12 kommentarer on “En paus”

  1. valere skriver:

    Vad härligt det låter! Jag har också länge varit nyfiken på att åka iväg på någon sådan retreat, ser fram att få höra om din upplevelse! Ha det så skönt, njut av ledigheten och glad påsk till dig med!🙂

  2. Milea skriver:

    Det blir fint det här ska du se! Det finns så mycket överraskande skithäftiga grejer i att meditera🙂

  3. Anna skriver:

    Härligt! För flera år sedan var jag i Indien på ett ”retreat” och där rekommenderades det att vara tyst under de 21 dagarna det pågick. Det var inte som vipassana utan det var blandat med meditation, egentid, undervisning och energiöverföring. Att vara tyst så länge är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Allt fokus ändras om man går inåt. Där inne finns det man sökt hela livet!❤

    Önskar dig en fantastisk tid!

    • Ja, just att vara tyst var faktiskt heeelt underbart. Förvånande nog var den jobbigaste stunden för mig när vi skulle börja prata igen. Så mycket ljud!
      Tack för din kommentar som stärkte mig🙂

  4. Linnéa skriver:

    Väntar på nästa inlägg! Fantastisk blogg by the way!🙂

  5. Hej! Jag ”ramlade” in på din blogg idag, vilket jag är mycket glad för! Själv står jag vid någon sorts vägskäl med min kost och vet att jag vill ha förändring som är bra både för kropp, själ och ande. Det känns mycket inspirerande att läsa din blogg! Jag kommer att bli en återkommande gäst hos dig. Allt gott! Hälsningar Kristina

    • Välkommen hit!! Jag tror att det bästa för kropp, själ och ande är grönsaker och frukter🙂 frossa i det så kommer förändringen! Kram!

    • Linnéa skriver:

      Ja, visst får man inspiration här?
      Jag står också vid ett vägskäl och försöker få en överblick och skärpa min intuition kring vad som skulle vara bra för mig. Denna blogg har givit mig lite mera mod på att prova och viktigast: våga njuta av att prova!
      Må så gott! /Linnéa

      • Åh, vad roligt det är att höra att så många människor vill ta reda på vad de verkligen mår bra av. Bara det faktumet mår man ju bra av!
        Ja, jag har provat mig fram, provat och provat. Som du säger, det är ju jätteroligt att testa nya saker! Konstiga rawfoodrecept och nya idéer om vad en måltid kan innehålla… Alla är ju olika, och jag tror att man kan må bra på olika slags kosthållning. Men vad som är gemensamt för alla är att om man provar med öppet sinne, och ser till att känna efter vad som känns rätt, då kommer det också att bli rätt.
        Njut av vägen till de nya vanorna!


Kommentera

